Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Utrecht trapt Roze Jaar 2013 af

Datum nieuwsfeit: 09-01-2013
Dit is een authentiek persbericht Bron: Stichting RZ2013
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Partnertip, Ontvang kortingen op:

Internetvergelijken.nl - Tot 15% korting op internet abonnementen

Geldig t/m: 30 Aug 2014

Powered by Vouchercode.nl, onderdeel van Rebel Internet

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Utrecht trapt Roze Jaar 2013 af

Aftellen naar Roze Zaterdag begonnen

Utrecht, 20130109 -- Utrecht mag zich heel 2013 Roze Stad noemen. Tijdens een openingsreceptie afgelopen dinsdagavond is in aanwezigheid van burgemeester Wolfsen de aftrap gegeven voor het Roze Jaar van de Domstad, met als hoogtepunt de Roze Zaterdag (RZ2013) op 29 juni. Dit landelijke evenement wordt jaarlijks in een andere stad georganiseerd, met als doel een bijdrage te leveren aan de integratie en acceptatie van homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders in Nederland.

De rode draad van RZ2013 is positieve zichtbaarheid. De organisatie wil het festival voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk maken, waardoor er ruimte ontstaat voor het accepteren van elkaars verschillen. Door met diverse partijen samen te werken, wordt er bovendien een programma neergezet dat zich kan meten met andere landelijke evenementen.

Een dag vol feest

Een belangrijk onderdeel van de Roze Zaterdag is feest. Verspreid over de binnenstad komen diverse podia te staan. Zo is het hoofdpodium op het Domplein te vinden en is er voor de Neude gekozen voor een samenwerking met het populaire dance-event Lief Festival. Ook zijn er plannen voor een studentenplein op het Janskerkhof en wordt er nog gewerkt aan een plein met Nederlandstalige artiesten en muziek. Het programma op het Domplein gaat vrijdagavond al van start. Zaterdagnacht zal het feest zich voortzetten op diverse binnenlocaties.

Sport en cultuur

Feest is lang niet het enige wat 29 juni speciaal maakt. Op verschillende plaatsen vinden er sporttoernooien plaats, waaronder bij de Maarsseveense Plassen. Daarnaast host de organisator van het Uitgekookt Festival een ‘culinair plein’ en vindt er in park Lepelenburg een roze variant van Koninginne Kinderen plaats. De traditionele infomarkt wordt in een nieuw jasje gestoken waarbij partijen worden uitgedaagd om op een interactieve manier met de bezoeker in contact te treden. Zoals gebruikelijk wordt de Roze Zaterdag geopend met een oecumenische kerkdienst, die dit jaar plaatsvindt in de Domkerk.

Vrede van Utrecht

Het jaar 2013 is niet toevallig gekozen voor de Utrechtse Roze Zaterdag. In dit jaar wordt ook het driehonderdjarig bestaan van de Vrede van Utrecht gevierd, met als doel de (inter)nationale reputatie van Utrecht als stad en regio van kennis en cultuur te versterken. RZ2013 is één van de landelijke evenementen die in dit kader in de stad plaatsvinden. De Roze Zaterdag vormt in 2013 ook de afsluiter van het MidZomerGracht-festival, de jaarlijkse roze week van Utrecht, waar intensief mee wordt samengewerkt om Utrecht een week lang in de roze spotlight te zetten.

Initiatief

De Roze Zaterdag Utrecht is een initiatief van de Utrechtse homojongerenorganisatie Stichting PANN in samenwerking met de Gemeente Utrecht. Utrecht organiseerde al twee keer eerder een Roze Zaterdag, in 1986 en 1998. Voor de editie van dit jaar wordt gerekend op 80 duizend bezoekers.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie