Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

Financieel-manager gooit vertrouwelijke informatie in de cloud

Datum nieuwsfeit: 18-03-2013
Dit is een authentiek persbericht Bron: PublieksWerk
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

Financieel-manager gooit vertrouwelijke informatie in de cloud

Iron Mountain adviseert een datastrategie om rampen te voorkomen

ROTTERDAM, 20130318 -- Één op de drie financieel-leidinggevenden geven vertrouwelijke gegevens vaak uit handen aan cloud-leveranciers zonder te beseffen wat de risico´s zijn en welke grote gevolgen dat kan hebben. Dit blijkt uit nieuw Europees onderzoek [1] van Iron Mountain. Ruim 35 procent van de financiële managers acht de cloud geschikt om vertrouwelijke klantgegevens, rekeningen, verzekeringsaanspraken en belastinggegevens te bewaren. Onrustbarend is dat 85 procent van de financieel-managers denkt dat de cloud-leverancier verantwoordelijk is voor de bescherming van hun zakelijke gegevens, terwijl EU-regelgeving [2] de verantwoordelijkheid voor het verliezen of beschadigen van gegevens nadrukkelijk bij de eigenaar van de gegevens legt.

Hun collega´s van de IT-afdeling zijn bedachtzamer bij het nemen van de beslissing om gevoelige informatie op te slaan in de cloud.

Zorgen over cloud-opslag                          IT-manager       financieel-manager

Gegevensbehoud                                     55%              49%

Gegevensbeveiliging en wettelijke eisen            49%             45%

Bewaarlocatie                                       25%             23%
Christian Toon, hoofd informatiebeveiliging van Iron Mountain Europa, zegt in reactie op de bevindingen: "Denk goed na voordat u uw gegevens in de cloud opslaat. U bent eindverantwoordelijk bij het verliezen of lekken van uw informatie in de cloud. Het is belangrijk te benoemen dat cloud-opslag geen vervanging is voor een alomvattende archiverings- en backup-strategie. We adviseren voordelen van cloud-opslag te combineren met de offline bescherming doormiddel van tape- en of diskopslag. Door grote druk op financiële afdelingen om kosten te besparen en de efficiëntie te verbeteren, lijkt de cloud een aantrekkelijke mogelijkheid. We raden bedrijven die de cloud overwegen aan hier goed over na te denken, maar dit vooral niet klakkeloos te doen.

Een gebrek aan inzicht in de risico's verbonden aan cloud-opslag kan leiden tot onaangename gevolgen die bedrijven kunnen blootstellen aan datalekken en de daarbij behorende financiële en reputatie-effecten op lange termijn. "

Iron Mountain vroeg  IT-, financiële en juridische beslissers in middelgrote tot grote bedrijven in Nederland, Duitsland, Frankrijk,  Hongarije, het Verenigd Koninkrijk en Spanje om hun gedachten. Uit de resultaten blijkt dat  cloud-gebaseerde dataopslag een populaire optie is voor bedrijven. Zo geeft 76 procent van de ondervraagde managers aan dat ze gegevens naar de cloud hebben verhuisd, of plannen hebben om dat de komende 12 maanden te doen.

[1] Onderzoek door Opinion Matters in opdracht van Iron Mountain, uitgevoerd tussen 30 november 2012 en 14 december 2012 onder 1.275 IT-beslissers, financiële beslissers, en bedrijfsjuristen van (middel-) grote bedrijven (50 tot 5.000 medewerkers) in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.[2] EU wetgeving over gegevensbescherming: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/index_nl.htm

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie