Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Datum nieuwsfeit: 03-05-2013
Dit is een authentiek persbericht Bron: Stichting Maharishi Vedisch Instituut
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

American Heart Association: Transcendente Meditatie verlaagt bloeddruk

Nieuw rapport van de American Heart Association (AHA) dat artsen inlicht over het bloeddrukverlagende effect van Transcendente Meditatie

VLODROP, 20130503 -- In een rapport van de American Heart Association dat gepubliceerd werd op 22 april wordt geconcludeerd dat de Transcendente Meditatietechniek de bloeddruk verlaagt en er wordt aanbevolen om TM in de klinische praktijk te gebruiken voor de preventie en behandeling van hypertensie.

Het doel van het rapport met de titel: “Beyond Medications and Diet – Alternative Approaches to Lowering Blood Pressure : A Scientific Statement From the American Heart Association” , is om artsen te laten weten welke alternatieve benaderingen voor het verlagen van de bloeddruk volgens onderzoek effectief zijn gebleken.

Nadat meta-analyses en de laatste klinische onderzoeken van verschillende soorten meditatie zijn bekeken, meldt het rapport dat Transcendente Meditatie wordt aanbevolen voor het verlagen van de bloeddruk, terwijl er niet genoeg wetenschappelijk bewijs is  om andere meditatie- of ontspannings-technieken aan te bevelen.

“Dit is een belangrijke doorbraak in de ontwikkeling van de medische praktijk, omdat het de eerste keer is dat de Transcendente Meditatietechniek is erkend en aanbevolen door een nationale medische organisatie die professionele begeleiding geeft aan artsen, zorgverzekeraars en beleidsmakers”, zegt dr. Robert Schneider, MD, FACC, directeur van het Institute for Natural Medicine and Prevention, die de belangrijkste onderzoeker is geweest van verscheidene studies naar de Trancendente Meditatietechniek en hart-en vaatziekten. “Naar zulke richtlijnen hebben de verzekeringsmaatschappijen al vele jaren gevraagd.”

De schrijvers van het rapport beoordeelden drie categorieën van alternatieve therapieën: gedragstherapieën, zoals meditatie, niet-invasieve procedures of methodes en regels voor lichaamsbeweging. Het rapport onderzocht geen diëten of dieetsupplementen.

Een deel van de kracht van deze verklaring van de AHA kwam van de patiënten zelf, die soms terughoudend zijn in het nemen van medicijnen. “Een gebruikelijk verzoek van de patiënten is: ‘Ik wil liever geen medicijnen, wat kan ik doen om mijn bloeddruk te verlagen?”, zegt dr. Robert Brook, M.D., voorzitter van het panel van experts dat het rapport autoriseerde.  “Wij wilden een aanwijzing geven.”

De meta-analyses waarnaar wordt verwezen in het rapport toonden aan dat de beoefening van Transcendente Meditatie de systolische bloeddruk gemiddeld 5 mmHg en de diastolische bloeddruk 3 mmHg verlaagt. Alhoewel dit volgens sommige beweringen bescheiden is, legt dr. Schneider uit dat voor miljoenen mensen met hoge bloeddruk deze verlaging ervoor kan zorgen dat ze in een normaler bereik vallen of dat  voorkomen kan worden dat ze medicijnen voor hoge bloeddruk moeten nemen met de daarbij behorende bijwerkingen en kosten. Klinische onderzoeken hebben aangetoond dat het verlagen van de bloeddruk door Transcendente Meditatie gepaard gaat met aanmerkelijk lagere sterfgevallen, hartaanvallen en infarcten.

“Wij zijn voldaan over deze erkenning van ons onderzoek, dat de effectiviteit  van Transcendente Meditatie op bloeddruk aantoont, en hopen dat deze consensus zal resulteren in een wijdverbreid gebruik in de klinische praktijk”,  zegt  C. Noel Bairey Merz, professor medicijnen in Cedars Sinai Medical Center en hoofdonderzoeker van een klinisch onderzoek over Transcendente Meditatie en cardio-vasculaire gezondheid dat gesponsord wordt door de NIH (National Institutes of Health).

Het rapport erkent ook dat Transcendente Meditatie over het algemeen wordt gezien als veilig en zonder schadelijke bijwerkingen. Als een bijkomend voordeel staat in de verklaring dat vele van de onderzochte therapieën, zoals meditatie, naast het verlagen van de bloeddruk en verminderen van het risico voor hart en bloedvaten, meerdere gezondheids- en psychologische voordelen kunnen hebben. Zie voor meer informatie: nl.tm.org/gezondheid/hart-en-vaatziekten/hoge-bloeddruk-3 Verdere info: nl.tm.org/stress-en-het-hart

Het rapport eindigt met: “Het is de consensus van de schrijfgroep dat het voor alle mensen met een bloeddruk hoger dan 120/80 mm Hg verstandig is om alternatieve benaderingen uit te proberen als aanvullende methodes om de bloeddruk te helpen verlagen als dat klinisch toepasbaar is.”

Zie voor het volledige rapport van de AHA: hyper.ahajournals.org/content/early/2013/04/22/HYP.0b013e318293645f.full.pdf+html?sid=0aea85a1-f240-4b68-8174-07ecc3e2cfec

Samenvatting van de beleidsverklaring afgegeven door de AHA

Volgens de American Heart Association is Transcendente Meditatie de enige meditatiemethode waarvan is aangetoond dat die de bloeddruk verlaagt.

De AHA *verklaart: “Wegens vele studies met negatieve resultaten, gebrek aan beschikbare onderzoeken, of onderzoek met gemengde resultaten, werden alle andere meditatietechnieken (waaronder Mindfullness) beoordeeld met:"geen voordelen". Dus worden andere meditatietechnieken in de klinische praktijk nu niet aanbevolen.”

De wetenschappelijk verklaring van het AHA meldt ook dat de lagere bloeddruk door de beoefening van Transcendente Meditatie gepaard gaat met aanzienlijk lagere sterfgevallen, hartaanvallen en infarcten.

Het wetenschappelijke rapport van de AHA verklaart tenslotte dat alternatieve behandelingen, waaronder de Transcendente Meditatietechniek, aanbevolen worden om in het behandelplan te worden opgenomen voor alle mensen met een bloeddruk hoger dan 120/80 mm Hg.

* Brook RD et al., Beyond Medications and Diet: Alternative Approaches to Lowering Blood Pressure. A Scientific Statement from the American Heart Association. Hypertension, 61:00, 2013.

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Klik hier voor het Nieuwsbank persberichtenformulier

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie