European Utility Week: Energie heeft dringend branding nodig

Slimme energie conferentie moet “neuzen in dezelfde richting krijgen”

AMSTERDAM, 20131016 -- “Is er iemand onder u die echt gelooft dat uw klanten van u houden?” Dat was de vraag die aan energiedeskundigen werd gesteld tijdens de openingssessie van de European Utility Week op dinsdag 15 oktober in de Amsterdam RAI.

Klantbetrokkenheid in de energieindustrie is een belangrijk thema bij het evenement, met onder meer marketing en reclamegoeroe Peter Economides, die het gehoor in zijn keynote speech vertelde dat er in 2012 geen enkel energiebedrijf tot de Top 50 merken behoorde. "Merkwaardig", zei hij, "aangezien er niets bestaat zonder energie. Mensen denken niet aan energie totdat ze het niet hebben. Energie heeft branding nodig, en dringend ook. Het moet de klanten betrekken."

Peter Economides waarschuwde het gehoor dat “consumenten je kunnen maken of breken” en dat “energie een taal nodig heeft om met het publiek te kunnen praten over wat voor het publiek belangrijk is.” Het werd energiebedrijven ook aangeraden om “een robuuste cultuur te scheppen over wat je doet en waarom. En om via sociale media gebruik te maken van de mondig geworden consument.”

Van consument naar “prosument”
Het woord consument wordt geen enkele keer genoemd in de “Energie Roadmap 2050” van de Europese Commissie zegt Remco Zinkweg, een van de Jonge Europese Energie Professionals (YEEPS) die gevraagd waren om het document te beoordelen en hun visie te geven over hoe de Europese energiemarkten er in 2050 uit zullen zien. YEEPS voorziet dat de energiesector de “consument centraal gaat stellen en plaatselijke energiegemeenschappen gaat vormen met meer transparante lokale energieprijzen.”

Volgens het YEEPS rapport: “is het betrekken van klanten, ondanks de verschillende technologische en regulatorische uitdagingen, het belangrijkste aspect voor het succes van gedecentraliseerde generatie. Het feit dat hun rol verandert van consumeren naar 'prosumeren' (produceren en consumeren), betekent dat zij hun gedrag ingrijpend zullen moeten wijzigen.”

Siemens energiesystemen van de toekomst
De CEO van de Siemens divisie Smart Grid, dr. Jan Mrosik, gaf zijn visie over de maatregelen die nodig zijn voor de energiesystemen van de toekomst. Volgens dr. Mrosik moet er een balans zijn tussen drie belangrijke factoren in de industrie, namelijk duurzaamheid, economische efficiëntie en continuïteit van de voorziening.

Siemens is dit jaar diamant sponsor van European Utility Week. De week wordt bijgewoond door meer dan 8000 vooraanstaande denkers en leveranciers van de nieuwste technologie in de slimme energieindustrie en is de grootste conferentie en expo voor de sector op het continent.

Het evenement heeft dit jaar een overkoepelend thema: "Pulling in one direction" (“Alle neuzen in dezelfde richting”), waarnaar alle keynote sprekers verwezen. Deelnemers werden aangemoedigd om krachten te bundelen en in dezelfde richting te trekken om synergieën binnen de sector te creëren en energievoorziening voor toekomstige generaties te waarborgen.

Noot voor redacties