Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina

Sport:

Wetenschap:

Crowdfunding Pitch:

Welke waterleidingbedrijven vertellen de waarheid over water?

Volgens het drinkwaterbedrijf Oasen is het belangrijk zoveel mogelijk kalk uit het drinkwater te halen. Het Zeeuwse drinkwaterbedrijf Evides waarschuwt dat onthard water een gevaar voor de leidingen en de volksgezondheid kan zijn. Volgens verkopers van wateronthardingsapparatuur is het volledig ontharden van water wel luxe, maar geen overbodige luxe want beter voor het milieu. Donderdag 11 december heeft de Reclamecode Commissie een klacht inzake misleiding op de website van het Zeeuwse waterbedrijf Evides behandeld. Uitspraak over 14 dagen. De Nieuwsbankredactie zet het allemaal op een rij: 'De (on)zin van waterontharders'.

Geef een euro (of meer) om dit artikel mogelijk te maken en krijg het recht om het van commentaar te voorzien. Geef je op met dit formuliertje.

DOEL: € 1200,00 | TOEGEZEGD TOT NU TOE: € 1200,00

Advertentie drinkwaterbedrijf ontlokt klacht bij Reclamecode Commissie

Datum nieuwsfeit: 01-11-2014
Dit is een authentiek persbericht Bron: Aquacombi B.V.
Meer berichten uit deze bron Meer berichten uit deze bron
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Advertentie drinkwaterbedrijf ontlokt klacht bij Reclamecode Commissie

MIDDELBURG, 20141101 -- Het Zeeuwse waterleidingbedrijf Evides heeft zich de ergernis op de hals gehaald van verkopers en producenten van wateronthardingsapparatuur. In een advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant beweert Evides dat kalkvrij water slecht zou zijn voor de volksgezondheid. Het bedrijf Aquacombi noemt de tekst misleidend en feitelijk onjuist en dient een klacht in bij de Reclamecode Commissie.

"Waarom zit er kalk in mijn drinkwater?" zegt de advertentie van Evides. Daaronder staat dat kalkvrij water een gezondheidsrisico "kan zijn" en wordt verwezen naar de website www.evides.nl/feiten. De Evides voorlichters gebruiken daar koppen als "Kalk is nodig" en "Risico's te ver onthard water" en schrijven dat de Nederlandse Drinkwaterwet het gebruik van waterontharders zou verbieden want "Te zacht water kan tot risico's voor de volksgezondheid leiden".

Slordig

Gerrit Dijkstra van Aquacombi noemt het hele verhaal vooral slordig. "Er wordt hier met wetenschappelijke feiten omgesprongen op een manier die een semi-overheidsbedrijf onwaardig is. Het lijkt alsof de tekst is opgesteld door een stagiair die een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt."

De feiten die Evides noemt hebben uitdrukkelijk geen betrekking op huishoudens waar een waterontharder op basis van ionenwisseling is geinstalleerd, zoals de AquaCell waterontharder.

Het Nederlandse drinkwaterbesluit schrijft particulieren bijvoorbeeld helemaal geen minimale waterhardheid voor. Het staat iedereen vrij om het water vanaf zijn watermeter te behandelen.

Evides suggereert dat mensen die kalkvrij water gebruiken ziek worden door gebrek aan calcium en magnesium. Maar ook dat klopt niet. In een normaal Nederlands dieet zit meer dan voldoende calcium en magnesium, de rol van drinkwater in de levering van calcium en magnesium is daarbij verwaarloosbaar en is zeker geen 20% zoals Evides dus onterecht stelt.

Corrosie

Evides stelt verder dat kalkvrij water de koperen leidingen in huis zouden kunnen aantasten waardoor mensen te veel koper via het drinkwater zouden binnenkrijgen en op den duur de leidingen zouden gaan lekken. Uit een wetenschappelijke proef bij TNO is al in september 2012 gebleken dat het tegendeel waar is. Hard water veroorzaakt meer corrosie in koperen leidingen dan het kalkvrije water uit een Aquacell waterontharder van Aquacombi die op basis van ionenwisseling werkt.

"Onze waterleidingmaatschappijen begrijpen maar steeds het verschil niet tussen natuurlijk zacht water en kunstmatig onthard water uit een AquaCell", zegt Gerrit Dijkstra. "Door ionenwisseling blijft het aantal mineralen in kunstmatig onthard water namelijk altijd hetzelfde. Alleen van andere samenstelling, calcium en magnesium eruit en natrium erin. Natuurlijk zacht water, gedemineraliseerd water (alle mineralen eruit) bevatten weinig of geen mineralen en die kunnen dus wel metalen oplossen."

WHO

Zijn uitleg wordt onderschreven door een in 2011 verschenen wetenschappelijk rapport bij de Wereldgezondheidsorganisatie WHO met de titel "Hardness in Drinking-water, Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality". Dat rapport behandelt uitgebreid de verschillende aspecten van waterhardheid en concludeert dat onthard water geschikt is voor menselijke consumptie. De beweringen van Evides gaan alleen op voor bijvoorbeeld regenwater maar juist niet voor water uit de Aquacell ionenwisselaar: "Er zijn significante verschillen tussen natuurlijk zacht water, zoals regenwater of gedemineraliseerd water, en het water dat is onthard middels ionenwisseling, waarin de tweewaardige ionen (Ca2 +, Mg2 +, enz.) zijn vervangen  door natrium. Onthard water uit een ionenwisselaar is van oorsprong niet corrosief." (pag. 8, paragraaf 4.3).

Gerrit Dijkstra, directeur van Aquacombi, zegt: "Waar ik mij vooral over verbaas is de eenzijdigheid van deze voorlichting. Het gebruik van onthard water biedt veel voordelen voor het milieu, het gemak en de portemonnee maar daar zegt Evides helemaal niks over. De suggestie is echt dat je wel erg stom bezig bent als je een waterontharder installeert. En Evides kent schijnbaar niet het  elementaire verschil tussen de soorten zacht water. Zo'n gebrek aan kennis en eenzijdige voorlichting verwacht je niet van een waterleidingbedrijf. Dat is wat we bij de reclamecode commissie aan de kaak stellen."

Noot voor redacties

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

Zie ook:
// zoek soortgelijke berichten // Meer berichten uit deze bron // Printversie