Ook kind krijgt steeds minder spaarrente

EINDHOVEN, 20160203 -- Waar papa en mama tegenwoordig al blij mogen zijn met 1 procent rente, krijgen ook kinderen steeds minder rente vergoed over hun spaarcenten, constateert vergelijkingssite Spaarrente.nl. “Bijna elke bank die een kinderspaarrekening aanbiedt, heeft afgelopen maand de rente verlaagd”, licht Amanda Bulthuis van Spaarrente.nl toe. Van de drie grootbanken, ABN AMRO, Rabobank en ING, biedt alleen de laatste nog een rente die hoger ligt dan 1 procent.

Kind krijgt wel meer rente dan ouders

Toch krijgen kinderen nog altijd een hogere rente dan hun ouders. Na de rekeningen van ASN Bank (1,8 procent) en Triodos (1,7 procent), waarbij het geld vaststaat tot de 18e verjaardag van het kind, biedt Argenta met 1,25 procent de hoogste rente op een kinderspaarrekening. Volwassenen moeten het bij deze Belgische bank doen met 1,1 procent rente.

Dat kinderen ondanks de lage tarieven toch nog een hogere rente krijgen dan volwassen spaarders, komt doordat het spaargeld op een kinderrekening doorgaans langer blijft staan. “Daardoor hebben banken meer zekerheid en er meer rente voor over”, aldus Bulthuis van Spaarrente.nl. “Daarnaast zijn de kinderspaarrekeningen voor banken een mooi instrument om klanten als kind al aan zich te binden”, voegt ze toe.

Tip! Open twee spaarrekeningen voor je kind

Ouders die hun kind een optimaal rendement willen bieden, doen er verstandig aan om twee spaarrekeningen te openen voor het kind, tipt Bulthuis. “Een spaarrekening waarop het kind zelf kan sparen en zelf betalingen mee kan doen, vind je alleen bij de grote banken die een wat lagere rente bieden. Om je kind met geld om te leren gaan, ontkom je daar dus niet aan. Maar voor de grotere bedragen, bijvoorbeeld het geld dat je spaart voor de toekomstige studie of de eerste woning van je kind, kun je beter op zoek gaan naar een rekening met een hogere rente.”

De kinderspaarrekening van ASN Bank en Triodos Bank bieden de hoogste rente. Maar dan staat het geld wel vast tot de 18e verjaardag van het kind. “Voordeel hiervan is dat je ook niet in de verleiding komt om het geld dat bedoeld is voor de studie of woning op te nemen voor iets anders”, stelt Bulthuis.

Wie iets meer vrijheid wil, krijgt de hoogste rente bij Argenta met 1,25 procent. Maar ook het product Zilvervloot Sparen van SNS Bank is interessant. De rente hierop is nu 1,1 procent. Daar bovenop krijgt het kind op de 18e verjaardag een bonusrente van 1 procent per gespaard jaar. Dit kan oplopen tot maximaal 10 procent. “Door de bonusrente kan deze rekening op de lange termijn zelfs interessanter zijn dan die van Triodos en ASN Bank”, aldus Bulthuis. Houd er wel rekening mee dat je op de Zilvervloot rekening maximaal 600 euro per jaar mag sparen.

Deel: ' Ook kind krijgt steeds minder spaarrente '