persbericht

Datum nieuwsfeit: 01-07-2016
Bron: CIDI

Labour-onderzoek naar antisemitisme `onvolledig'

in Antisemitisme / by Guy Muller / on 01/07/2016 at 15:56 / Tags: antisemitisme, Hamas, Hezbollah, holocaust

De Britse Labourpartij in Engeland wil terecht afrekenen met haar antisemitische leden. Hiertoe stelde de partij een maand geleden een onafhankelijke onderzoekscommissie in. Het rapport werd donderdag gepresenteerd. Tijdens de prestatie vergeleek Labour-leider Jeremy Corbyn indirect de regering van Nethanyahu met Islamtische Staat. Volgens socioloog David Hirsh, die Labour al enige tijd `hinderlijk volgt', gaat het onderzoek niet ver genoeg.

Shami Chakrabarti, voorzitster van de onderzoekscommissie, had een maand de tijd om het antisemitisme binnen de Britse Labourpartij, de linkse Britse arbeiderspartij, te onderzoeken. Haar belangrijkste conclusies luiden:

* Labourleden "moeten weerstand bieden aan het gebruik van Hitler-, Nazi- en Holocaust-metaforen, -verdraaiingen en -vergelijkingen, speciaal in debatten over Israel-Palestina."

* Het onderzoek "verwerpt de term Zio en veroordeeld Holocaust-manipulaties en stereotyperingen van Joden."

De Joodse organisaties Community Security Trust (CST) en de raad van Joodse gemeenschapsleiders waren tevreden over bovenstaande conclusies, maar niet over het voorstel waarin levenslange schorsingen en automatische royeringen werden uitgesloten voor partijleden die zich schuldig hadden gemaakt aan antisemitisme.

`Rotte appels' Met alleen de de rotte appels benoemen kom je er niet volgens David Hirsh, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Londen. "We moeten begrijpen wat er mis is met het vat, dat er zoveel rotte appels in zitten." In zijn 22 pagina's tellende inzending naar de onderzoekscommissie van Chakrabarti beschrijft Hirsh aan de hand van 15 punten het probleem van links antisemitisme. De volledige tekst is hier te vinden.

Jonathan Arkush, de voorzitter van de Engels-Joodse koepel, miste in het rapport specifiek het demoniseren van Israel. Ook repte het niet over Labour-kaderleden die zich vriendschappelijk uiten over terroristen. Arkush doelt met zijn opmerkingen op Corbyn, die Hamas en Hezbollah tot zijn vrienden rekent. De vertrekkende Britse premier David Cameron daagde Corbyn hierover ook uit (zie filmpje) in het Brits parlement toen Corbyn sympathie vroeg voor de nationale Holocaustherdenking in Israel. Invoegen Filmpje.

Corbyn schoffeert Joden bij presentatie antisemitisme rapport "Onze Joodse vrienden zijn evenmin verantwoordelijk voor de daden van Israel of de regering van Nethanyahu als onze moslimvrienden dat zijn voor Islamitische Staat organisaties", sprak Jeremy Corbyn bij de presentatie van het Chakrabarti-onderzoek naar antisemitisme. "Demonisatie van de ergste soort, schandalig en onacceptabel," zo noemde de alom gerespecteerde voormalige opperrabbijn Lord Jonathan Sacks deze opmerking van de Labour-leider. Dat de opmerking uitgerekend werd gemaakt tijdens de presentatie van een rapport over antisemitisme, toont volgens Sacks eens te meer aan "hoe diep deze ziekte zit in delen van links in de Britse politiek van vandaag."