persbericht

Bron: Rijksoverheid

Betere arbeidsomstandigheden voor zeevarenden

Nieuwsbericht | 21-04-2017 | 11:48

Zeevarenden krijgen betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. In noodgevallen of bij een faillissement van hun reder kunnen zeevarenden voortaan een beroep doen op een verzekering. Dat staat in een wetsvoorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over wijzigingen in het internationale Maritiem Arbeidsverdrag, waar de ministerraad mee heeft ingestemd.

Reders moeten vanaf volgend jaar verplicht een verzekering afsluiten voor hun personeel. Zeevarenden kunnen daardoor bijvoorbeeld sneller naar huis bij calamiteiten, een scheepsramp of een faillissement van hun werkgever. Nu moeten ze soms maanden en in verre landen aan boord blijven voordat ze eindelijk naar huis kunnen.

Vervoer naar de thuishaven wordt geregeld, de zeevarenden krijgen vier maanden loon doorbetaald. En in de tijd dat ze noodgedwongen aan boord moeten blijven, krijgen ze recht op eten, drinken, kleding en medische zorg.

Ook bij overlijden of langdurige arbeidsongeschiktheid door een bedrijfsongeval, beroepsziekte of bedrijfsrisico aan boord van het schip is de reder verplicht zich te verzekeren voor zijn aansprakelijkheid, staat in de wijzigingen van de Code van het Maritiem Arbeidsverdrag.

Het concept-wetsvoorstel is mede tot stand gekomen na overleg met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de Vereniging van Waterbouwers namens de werkgevers en met Nautilus International namens de werknemers.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. De nieuwe wet gaat naar verwachting in per 1 januari 2018.