persbericht

Gezondheidgedreven samenwerkingsverband tussen Nederland en India

Stad van Morgen (Stichting STIR) en de Indiase TV persoonlijkheid Dr. Swati willen innovaties stimuleren en uitwisselen die de gezondheid en leefbaarheid in India en Europa bevorderen.

EINDHOVEN en NEW DELHI, 20170515 -- Gezondheid is volgens de Nederlandse Stichting STIR een maatschappelijke zekerheid die in de huidige wereldmaatschappij onder druk staat door vervuiling, armoede, migraties en klimaatverandering. Bewustwording, educatie, innovatie en samenwerking zorgen ervoor dat gezondheid zo hoog mogelijk op de agenda belandt van overheden, bedrijfsleven, onderwijs en gedragscultuur-ontwikkeling. Met een bereik van 50 miljoen kijkers in India wil Dr. Swati dit gedachtegoed op een positieve manier uitdragen en, samen met de initiatieven van de STIR, innovaties stimuleren tussen India en Europa die meetbaar bijdragen aan gezondheid, leefbaarheid en kwaliteit van leven in de hele wereld.

Het nieuwe samenwerkingsverband dat Stad van Morgen (Stichting STIR) tekende slaat een innovatiebrug tussen Nederland, Europa en India voor de ontwikkeling van sustainocratische kernwaarden. Met een berichtje op social media uitte de Indiase arts en TV persoonlijkheid Dr. Swati Maheshwari haar blijheid over de samenwerking met Jean-Paul Close en zijn stichting om samen de wereld gezonder te gaan maken.

[Knipsel 'A Global Initiative' met portretten van Dr. Swati Maheshwari en Jean Paul Close]

Dr. Swati produceert een televisieprogramma over gezondheid dat door 50 miljoen kijkers in India wordt bekeken. De programma's worden ook op YouTube gepubliceerd, vooralsnog in Hindi maar binnenkort ook met Engelse ondertiteling voor wereldwijd gebruik. Zo'n TV programma is volgens Stad van Morgen oprichter Jean-Paul Close een ideale basis voor het stimuleren van bewustzijn, educatie en innovatieve programma's die de betrokkenheid en het welzijn van de bevolking bevorderen. Stad van Morgen creëert sinds 2009 in Eindhoven en Europa multidisciplinaire samenwerkingsverbanden, zoals AiREAS, de School of Talents, FRE2SH of COS3I die menselijke kernwaarden nastreven, zoals gezonde lucht, voedselzekerheden, nieuwe mobiliteit, sociale inclusie en samenredzaamheid.

Dr. Swati and Close hebben elkaar ontmoet in de hoofdstad van India, New Delhi, begin 2016 toen beiden op uitnodiging van de regering als sprekers het podium deelden. Er ontstond een klik om samen te gaan werken aan gezondheid en leefbaarheid door omgevingen te creëren waarin innovatieve creativiteit en toepassing worden gestimuleerd middels samenwerking. Het TV programma is geen losstaand initiatief maar een motor van bewustwording zodat overheden, scholen en bedrijfsleven samen in de vele gebieden van India maatregelen kunnen nemen die overgenomen worden door de bevolking. Deze vorm van multidisciplinaire samenwerking is door Close in Nederland in 2009 succesvol opgestart en is al door het bedrijfsleven erkend met een Europese innovatie award en erkenning als een van eerste niveau 4 cocreatie structuren in de wereld. Hij verwacht in India allerlei lokale initiatieven te kunnen ontplooien, samen met Europese en Indiase partners, die resultaten opleveren die via het TV programma weer uit kunnen worden vergroot.

De samenwerking biedt veel kansen voor de Eindhovense creatieve Brainport omgeving en Europese ondernemingen voor de uitvergroting van innovaties die door het voorbeeld van de bestuurlijke Brabantse Health Deal en de vele STIR samenwerkingspartners binnen AiREAS en aanverwante coöperaties worden bedacht en binnen de Indiase context worden aangepast. Datzelfde geldt ook voor Indiase innovaties die relevant zijn voor Europa.

Noot voor redacties