persbericht

Datum nieuwsfeit: 01-06-2017
Bron: GroenLinks Europa

Klimaatontkenner Trump dwingt Europa tot versnellen klimaatbeleid

BRUSSEL / DEN HAAG, 1 juni - De kogel is nu definitef door de kerk: de Verenigde Staten willen niet langer meedoen aan de afspraken in Parijs. Dat is schokkend, maar volgens GroenLinksers Bas Eickhout (Europarlement) en Suzanne Kröger (Tweede Kamer) zijn er nog mogelijkheden om Parijs te halen. Ondanks Trump.

Eickhout: “Slechts drie landen in de wereld weigeren mee te gaan in de groene revolutie die in Parijs in gang is gezet. Om in 2050 werkelijk 100% duurzaam te produceren zullen alle overige landen keihard aan de slag moeten.”

GroenLinks-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Waar we allemaal bang voor waren is nu echt gebeurd, maar het is ook een extra motivatie om het klimaatprobleem aan te pakken. Nederland bungelt in Europa nu nog onderaan de lijstjes qua duurzaamheid. Het is écht de hoogste tijd dat Nederland lef en ambitie toont. De Klimaatwet zou daarvoor een uitstekende eerste stap zijn.”

Eickhout wijst erop dat binnen twee weken de Europese lidstaten de nationale doelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan zullen vast stellen en dat vooralsnog het ernaar uitziet dat ook die niet voldoende zijn om Parijs te halen. “Ook Europa is te traag met het aanpakken van klimaatverandering en zal door dit besluit van Trump juist enorm moeten versnellen om vergroening van de economie mogelijk te maken.” Volgens Eickhout is dat ook niet onmogelijk. “We zien dat Europa steeds beter samen werkt met de andere voormalige dwarsligger: China. Wanneer wij met hen de handen ineen slaan om de economie te vergroenen dan kan de VS eigenlijk niet achterblijven. De economische schade zou enorm zijn.”

Eickhout hoopt dan ook dat door versneld ambitieus klimaatbeleid in de rest van de wereld ook in de VS zal leiden tot groene productie. “Ook binnen de VS is de weerstand van het bedrijfsleven tegen Trump op dit gebied groot en zij zullen de economische kansen niet laten schieten. Een economisch model waar alleen Nicaragua en Syrië het mee eens zijn lijkt me weinig levensvatbaar.”