persbericht

Datum nieuwsfeit: 10-06-2017
Bron: CIDI

Haagse fractieleiders nemen in AD afstand van Khoulani

(in Nederland / by Elkan van der Raaf / on 10/06/2017 at 11:02 / Tags: Abdoe Khoulani, CIDI, CiJo, den haag, vooroordelen)

CIDI jongerenorganisatie CIJO demonstreerde afgelopen donderdagavond bij het Haagse Stadhuis tegen de haatdragende uitspraken door raadslid Abdoe Khoulani. Vandaag in het Algemeen Dagblad verwerpen de Haagse fractieleiders van ChristenUnie/SGP, VVD, CDA en Groep de Mos de uitspraken van Khoulani:

De Haagse fractieleiders van ChristenUnie/SGP, VVD, CDA en Groep de Mos verwerpen met kracht de haatdragende uitspraken van het raadslid Khoulani over Joodse scholieren uit Israel en roepen op om als politici en burgers schouder aan schouder te staan tegen haat en polarisatie.

PvdE-raadslid Khoulani beheerste afgelopen week het nieuws met bizarre uitspraken. Over Israelische scholieren, op bezoek in de Tweede Kamer, schreef hij op Facebook: "Zionistische terroristen in wording" en "toekomstige kindermoordenaars en bezetters". Kritiek op deze uitspraak werd met scheldkanonnades beantwoord.

Deze haatdragende en stigmatiserende teksten staan helaas niet op zichzelf. Regelmatig laat Khoulani zich op zijn Facebookpagina vernietigend uit over Israel. Letterlijk. Tegelijk met zijn beruchte verheerlijking van ISIS ("Leve ISIS") sprak hij in 2014 de hoop uit dat "de zionistische nederzetting liever vandaag dan morgen getroffen wordt door een tsunami van Allah." Uiteindelijk bood hij in de Haagse raad excuses aan voor zijn ISIS-uitspraken, maar van zijn Israel-uitspraken weigerde hij ook maar iets terug te nemen. Ondanks zijn belofte om zich "voortaan verre te houden van internationale politieke vraagstukken en conflicten" spreekt hij zich geregeld onder het mom van antizionisme zeer haatdragend tegen Joden en Israel uit.

Dit soort uitlatingen bedreigen de vrede in onze stad, waarin we met veel verschillende bevolkingsgroepen samenleven. Daarin mag geen plaats zijn voor Jodenhaat of welke vorm van haat, racisme of discriminatie dan ook. Zeker niet van een raadslid met als missie "de kloof tussen moslims en niet-moslims te verkleinen" en als streven "een samenleving op basis van wederzijds respect en begrip [...] waarin geen plaats is voor haat en geweld." Want wat zijn die woorden waard als uit dezelfde mond zulke haatdragende teksten komen? Wat is een naam als Partij van de Eenheid waard, als door het polariserende optreden van haar vertegenwoordigers deze partij zich steeds weer laat kennen als een partij van de tweedracht? De uitspraken over "zionisten" worden nota bene gedaan in een tijd, waarin we dichtbij en veraf week in week uit worden geconfronteerd met de meest vreselijke aanslagen. In plaats van telkens weer stelling nemen tegen deze jihadistische aanslagen en de samenleving te verbinden in plaats van te verdelen, spuwt Khoulani liever zijn gal over Israeliers. Helaas staat hij hierin niet alleen, getuige de bijval op zijn Facebookpagina en de antisemitische spreekkoren bij demonstraties in onze stad.

Laat helder zijn: wij als fractievoorzitters van ChristenUnie/SGP, VVD, CDA en Groep de Mos verwerpen met kracht de uitspraken van Khoulani. Wij roepen hem op snel excuses te maken en het ambt van raadslid niet langer te besmeuren, maar zich te gaan gedragen dat ambt waardig. Ondertussen blijven wij staan voor een stad zonder (Joden)haat, racisme en discriminatie. Voor een stad van vrede en recht, waarin iedere goedwillende burger - bewoner of gast - zich veilig mag weten.

Frans de Graaf (VVD), Pieter Grinwis (CU/SGP), Danielle Koster (CDA) en Richard de Mos (Groep de Mos)