persbericht

Kostuumdrama bij uitreiking debuutroman Fameuze dames

Ate de Jong neemt het eerste exemplaar van de debuutroman van Cato van Aa in ontvangst.

AMSTERDAM, 20170612 -- Filmregisseur Ate de Jong heeft zondag 11 juni in de Schreierstoren (Amsterdam) het eerste exemplaar van de debuutroman 'Fameuze dames' van Cato van Aa in ontvangst genomen. Fameuze dames schetst een tijdsbeeld van Amsterdam en Londen tegen het einde van de achttiende eeuw. Via het turbulente levensverhaal van de Amsterdamse uitgeefster Catharina Dóll wordt de lezer meegenomen in de wereld van de schrijfsters Betje Wolff en Aagje Deken, dichter Willem Bilderdijk en de naar Londen verbannen stadhouder Willem V.

‘Bij het schrijven van dit boek zag ik een prachtig kostuumdrama voor me,’ aldus Cato van Aa. ‘Het lijkt me fantastisch om zo interesse te wekken voor een periode uit de Nederlandse geschiedenis die onderbelicht is gebleven. We zijn trots op onze Gouden Eeuw, maar wat weten we van die belangrijke periode erna? Tegen het einde van de achttiende eeuw zijn er dingen gebeurd die de Nederlandse samenleving ingrijpend hebben veranderd.’

Het idee voor de roman Fameuze dames ontstond zes jaar geleden toen Cato van Aa een crowdfunding campagne van historica Els Kloek sponsorde. Kloek maakte een boek over 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis en Cato van Aa ‘adopteerde’ voor vijftig euro een van die 1001 vrouwen, namelijk Catharina Dóll, een Amsterdamse uitgeefster.

‘Een jaar later ontdekte ik dat Catharina Dóll de Nederlandse vertaling van het beroemde pleidooi voor gelijke rechten voor vrouwen van Mary Wollstonecraft wilde uitgeven. In mijn boek wordt duidelijk wat er zich destijds heeft afgespeeld in de Amsterdamse uitgeverswereld met als gevolg dat wij Mary Wollstonecraft, die wordt beschouwd als de grondlegger van het feminisme, in Nederland nauwelijks kennen. Deze historische dwaling wil ik met mijn boek rechtzetten.’

[foto: Marjon Haarman]
foto: Marjon Haarman

Nu haar boek is verschenen, heeft Cato van Aa de ambitie het verhaal te laten verfilmen.

‘Mijn eerste gedachte toen Cato van Aa mij opbelde om haar boek in ontvangst te nemen en ze vertelde dat ze haar boek wilde laten verfilmen was ‘waar begin je aan?’,’ zegt filmregisseur Ate de Jong tijdens de boekpresentatie van Fameuze dames. ‘Je steekt enorm je nek uit, het is veel werk, je krijgt een flinke dosis kritiek te verduren. Zoiets is altijd een uphill battle. Maar toen ik haar enthousiasme hoorde, dacht ik terug aan toen ik 23 was. Iedereen vertelde me dat een speelfilm maken het stomste was wat je kon doen. Ik had een bord voor mijn kop en ging gewoon door. Ik hoop dat Cato dat ook heeft, want dan zal ze heel ver komen met het laten verfilmen van haar debuutroman.’

Fameuze dames wordt uitgegeven door Stichting Historische Roman Genootschap. Deze stichting wil het schrijven en lezen van historische romans bevorderen. Op 8 oktober organiseert de stichting in Utrecht het eerste Historische Roman Festival van Nederland.

Fameuze dames / Cato van Aa / ISBN 978 90 8264 771 6  / € 15,95 / verkrijgbaar via bol.com

Noot voor redacties