persbericht

Datum nieuwsfeit: 15-06-2017
Bron: CIDI

Proefschrift over Nederlandse restitutieonderhandelingen

'Eindelijk restitutie'. Dit is de titel van het proefschrift waarop Christiaan Ruppert gisteren, 14 juni 2017, promoveerde aan de Vrij Universiteit van Amsterdam.

Ruppert was in de jaren 1997-2000 op het Ministerie van Financien betrokken bij de onderhandelingen over de teruggave van de Joodse tegoeden uit en na de Tweede Wereldoorlog. In zijn proefschrift beschrijft hij die onderhandelingen, waarin CIDI-directeur Ronny Naftaniel een grote rol speelde.

Ruppert laat zien dat de beurs zeer afhoudend was om tot een regeling met de Joodse gemeenschap te komen. Mede door een boycotdreiging uit de VS gingen de beurspartijen uiteindelijk overstag. Tot de dag van vandaag kijken vertegenwoordigers van deze partijen met gemengde gevoelens op de akkoorden terug. De onderhandelingen met de overheid en met verzekeraars liepen soepeler. Deze partijen reageerden met begrip op de eisen van de Joodse gemeenschap. Het akkoord kwam betrekkelijk gemakkelijk tot stand. Minister Zalm kijkt er met trots op terug.

Met de akkoorden in 2000 ontving de Joodse gemeenschap spijtbetuigingen, restitutie en compensatie van de Nederlandse regering en de financiele wereld. Uitvloeisel hiervan is dat de stichting Maror 764 miljoen gulden kreeg voor uitkeringen aan de Joodse gemeenschap in Nederland.

Christiaan Ruppert, Eindelijk `restitutie'. De totstandkoming van Nederlandse akkoorden over Joodse oorlogstegoeden (1997-2000). VU Press ISBN 978 90 8659 760 4, EUR 29,95.