Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

persbericht

Waarom reviews van shops positief zijn en die van datingsites negatief

Datum nieuwsfeit: 19-06-2017
Bron: Media 73 B.V.
Zoek soortgelijke berichten
Meer uit deze bron

Waarom reviews van shops positief zijn en die van datingsites negatief


BEVERWIJK, 20170619 -- Online reviews, we kennen ze allemaal en we hebben allemaal wel eens een review geschreven over een product of dienst, toch? We verzamelen als internetondernemers al jaren reviews, maar wat is dat nou eigenlijk allemaal waard? En welke waarde kun je hechten aan een gemiddeld cijfer?

Als je als webshop meer dan 200 reviews hebt verzameld en je gemiddelde is een hoog cijfer dan zal een enkele slechte review verder nauwelijks invloed hebben op het geheel. Is dat terecht of juist niet? Willen potentiële klanten juist die ene negatieve review lezen of kijken ze alleen naar het gemiddelde cijfer? Wat zeggen die gemiddelden eigenlijk? Is een 9 een goed gemiddelde of is een 7 ook prima? De ene review is de andere niet, en daarover gaat nu net dit artikel. De gemiddelde cijfers blijken ook erg afhankelijk te zijn van het product of dienst dat aangeboden wordt.

Als ondernemer moet je tegenwoordig constant op je hoede zijn. Één misstapje en je hebt een negatieve review te pakken. Gaat het niet helemaal zoals de klant verwacht dan krijg je al snel een negatieve review. Toch ontvangen webshops over het algemeen positieve reviews. Dat maakt de inhoud en de waarde van diezelfde reviews ook gelijk minder waardevol. Online diensten zoals datingsites ontvangen over het algemeen juist negatieve reviews. Media 73 is een internetbedrijf dat zowel een aantal datingsites als een aantal webshops beheert en voor beiden reviews verzamelt. We beschrijven in dit artikel het verschil tussen de reviews voor webshops en die van datingsites, een groot verschil.

Koen is mede-eigenaar van Media 73 en concludeerde dat er een groot verschil zit tussen de recensies die hij krijgt over zijn webshops en die over zijn datingsites. ‘De meeste recensies over de shops zijn positief, die over de datingsites zijn veelal negatief.’

‘Hoe kan dit?’ vroeg hij zich af. ‘Ik probeer op zowel op de webshop als de datingsites – die nota bene gratis zijn – dezelfde service en kwaliteit te bieden. Daar zou het dus niet aan mogen liggen.’

De meest gehoorde klacht op onze datingsites Knuz en Relatieklik is dat ons ledenaanbod onaantrekkelijk, gering, slecht, ordinair of fake is. Klachten over de kosten van de dienst krijgen we niet omdat onze sites gratis zijn te gebruiken.

Typische klachten zijn bijvoorbeeld: ‘Er valt hier niks te beleven. Wat een k*tsite.’ ‘Mensen reageren helemaal niet. Wel heel veel spammers en fakers hier! Ook jullie flessen de boel!’ ‘Ik heb alleen maar contact met opdringerige mannen en eikels! Wat een waardeloze site.’

Maar dit zijn – al zeggen we het zelf – vreemde argumenten, want er zijn genoeg leden actief (vele duizenden per provincie) van heel verschillend kaliber. Er zit echt van alles tussen. En veel daters doen er wél leuke contacten en dates op. Kan het zijn dat het onvermogen en de teleurstelling van de ontevreden dater (die een slechte recensie plaatst) deels wordt geprojecteerd op de online datingdienst zelf? Verwart de dater zijn ‘gebrek aan succes’ of ‘persoonlijke teleurstelling’ met de zogenaamde ‘slechte kwaliteit van de datingsite’? Het lijkt ons best aannemelijk.

[Waarom reviews van shops positief zijn en die van datingsites negatief]



De cijfers vergeleken
Bekijk ter vergelijk de reviews en het gemiddelde cijfer van een van onze webshops in fietstassen eens met de reviews die we ontvangen voor onze datingsite Knuz.nl. De klanten van Fietstas.com zijn allemaal blij en hebben ontvangen waarvoor ze betaald hebben. De leden van Knuz zijn soms tevreden, maar veelal geven ze ook af op andere leden wat resulteert in een negatief cijfer over de datingdienst. 

Het verschil tussen iets online kopen en een datingsite
‘Als je een product koopt via een webshop dan krijg je dat product ook. Het kan iets langer duren dan verwacht, in sommige gevallen valt het iets tegen, maar je krijgt waar voor je geld. Dat is niet het geval op een datingsite. Op een datingsite betaal je vaak om jezelf te promoten en je hebt geen enkele garantie dat je er ook maar iets voor terugkrijgt.’ dit lijkt de verklaring te zijn voor de grote verschillen in gegeven recensies.

De kans dat iemand wordt teleurgesteld door een datingdienst is dus fundamenteel groter dan bij een webshop. Er is geen enkele garantie op succes, maar er zijn wel talloze manieren waarop iemand zichzelf kan diskwalificeren bij potentiele partners. De kans dat iemand enorm wordt teleurgesteld na een online aankoop is gewoon minder groot. Daarbij komt nog dat webshops veelal zijn aangesloten bij een keurmerk en gehouden zijn aan de wet koop op afstand. De klant krijgt dus altijd (lees: meestal) wat hij of zij online koopt.

Reviews voor betaalde datingsites nog slechter
De reviews voor betaalde datingsites zijn nog slechter. Mensen hebben soms geen enkel goed woord over voor de datingsite in kwestie. Sites als Lexa en Relatieplanet krijgen er onterecht enorm van langs. Wij denken dat dat vooral komt doordat mensen voor deze dienst ook nog eens moeten betalen. Als je ergens voor betaalt dan wil je daar iets voor terugontvangen. Als mensen dan in die verwachting teleurgesteld raken dan is een negatieve review het gevolg. Maar dat is niet juist in onze ogen. De dienst zelf, de datingsite is mogelijk een prima dienst. De dater in kwestie heeft zichzelf mogelijk niet voldoende goed gepresenteerd of had gewoon hogere verwachtingen.

Recensies waardeloos?
Ook het gemiddelde hoge cijfer van de webshop lijkt niet zo waardevol. Zoals in de intro al vermeld maakt een enkele negatieve ervaring op een aantal van honderden reviews nauwelijks verschil. Het gemiddelde lage cijfer van de datingdienst is net zo waardeloos als het gemiddelde hoge cijfer van de webshop zoals u in dit artikel kunt lezen.

Een helemaal bevredigende oplossing voor dit probleem is er niet denken wij. We hopen in elk geval dat de recensielezer zich de onbetrouwbaarheid van dit soort recensies beseft. Lang niet alle recensies zijn fair en afgaan op de gemiddelde cijfers is ook geen echte maatstaf.

Media 73 BV





Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie