persbericht

Meer uit deze bron

Focus op gebruiksgemak harde schijven vergroot kans virusbesmetting

In 2017 vinden 28.500 aanvallen per minuut plaats

Maastricht, 20170713 -- Een harde schijf, intern of extern geplaatst, wordt steeds vaker bestookt met ransomware of een ander virus. Recent onderzoek bij fabrikanten van verschillende antivirus programma’s toont aan dat er in 2017 naar schatting minimaal zo’n 410 miljoen aanvallen per dag plaatsvinden. Dat zijn er 28.500 per minuut. Voor een belangrijk deel wordt dit veroorzaakt door de focus op gebruiksgemak, zo blijkt nu.

Oorzaken besmetting vaak bekend

Laten we beginnen met het goede nieuws: 99.7% van alle virusaanvallen wordt succesvol afgeweerd. Dat zijn dus 15 miljard aanvallen die wereldwijd per jaar met een sisser aflopen. Dan blijven er nog altijd 45 miljoen aanvallen over die wél schade berokkend hebben. Hoe kan het dat, ondanks alle beveiligingsmaatregelen, het toch nog zo vaak voorkomt dat een harde schijf besmet kan worden?

De oorzaken zijn vaak bekend. Uit navraag bij virusbeveiliger Kaspersky blijkt dat meer dan de helft van alle virussen en malafide aanvallen zoals gijzelsoftware (ransomware) werkt via de browser. Microsoft Office is met 13%, na Android (smartphones en tablets), de derde grote ingang. Ook Adobe flash bestanden en Java scripts, samen goed voor 15% van alle virusaanvallen, worden veel misbruikt.

Gemak is ook niet alles

Ontwikkelaars van complexe software en fabrikanten van hardware maken het de consument graag zo gemakkelijk mogelijk. Het probleem met (teveel) gebruiksgemak is echter dat er concessies aan de veiligheid worden gedaan. Voorbeelden zijn AutoPlay, waarbij programma’s automatisch worden opgestart en uPnP (universal plug and play), waarbij bestanden onbedoeld online beschikbaar komen.

Op het gebied van beveiligingssoftware blijkt gemak ook niet alles. Hoewel er goede gratis antivirus scanners beschikbaar zijn, zijn betaalde varianten zoals BitDefender of F-Secure vaak veiliger. Ze worden sneller van een update voorzien wanneer nieuwe virussen en andere bedreigingen ontdekt worden. In het geval van de recente ransomware uitbraken besparen die paar uur al heel veel ellende.

Voorkom ellende

Recent onderzoek van de Universiteit van Nürnberg wees uit dat ondanks waarschuwingen ruim 35% van de gebruikers toch op een onbekende link in een verdachte email klikt. Om te voorkomen dat uw eigen computers in uw netwerk het slachtoffer worden, is het belangrijk om enkele veiligheidstips steeds (!) in acht te nemen. Dat geldt met name wanneer je een nieuwe externe harde schijf koopt.

Laat uw antivirus programma de externe harde schijf scannen voordat je de bestanden opent of kopieert. Zet altijd automatische toegang (AutoPlay en uPnP) meteen uit. Gebruik een computer met een legale en up-to-date versie van uw besturingssysteem. Zorg voor een goed antivirus programma met de meest recente updates. Wees extra voorzichtig met het openen en installeren van internet adressen (URL’s), programma’s en andere bestanden die op de externe harde schijf (lijken) te staan. En ten slotte: als u het bestand of de link niet kent of niet vertrouwt, laat het dan écht links liggen.

Noot voor redacties