persbericht

Eerder stoppen staat op de agenda in Den Haag

Datum nieuwsfeit: 17-07-2017
Bron: FNV Bouw

Eerder stoppen staat op de agenda in Den Haag! Samen in actie komen loont! - Nieuwsberichten FNV Bouwen & Wonen

Eerder stoppen staat op de agenda in Den Haag! Samen in actie komen loont!

Publicatiedatum: 17-07-2017

De leden van FNV Bouwen & Wonen hebben altijd al laten weten dat zij het onterecht vinden dat de AOW-leeftijd maar blijft stijgen. Of je nu bouwvakker bent, meubelmaker of in het onderhoud zit, medewerkers met fysiek zware arbeid maken zich grote zorgen of zij gezond hun pensioen halen en hoe zij op een goede manier van hun oude dag kunnen genieten.Nu de AOW-leeftijd gekoppeld is aan de stijgende levensverwachting komt het moment van uittreden steeds verder weg te liggen en dit doet alle alarmbellen afgaan.Juist deze groep medewerkers is vroeg begonnen met werken (vaak vanaf 16 of 17 jaar) en doet dat zware werk in weer en wind. Dat leidt tot slijtage van je lichaam. Op een eerlijk moment kunnen stoppen met werken is een noodzaak, vandaar dat FNV Bouwen & Wonen met de leden het initiatief heeft genomen de politiek hierop te wijzen.Petitie aangebodenIn mei is de petitie aangeboden, ondertekend door meer dan 10.000 medewerkers van de sector Bouwen & Wonen. Zes politieke partijen hebben verklaard dit thema serieus te nemen. De FNV heeft bij de partijen het 10-puntenplan onder de aandacht gebracht. FNV Bouwen & Wonen is mede-initiatiefnemer van het EIB-rapport dat nu is uitgekomen. Het onderzoek toont aan dat mensen die werken in zware beroepen eerder moeten en ook kostenneutraal kunnen stoppen met werken.KamerdebatHet is fantastisch dat de belangrijkste politieke partijen de uitkomsten van het EIB-rapport steunen, want voor werkers met zware beroepen moet het mogelijk worden om eerder te stoppen met werken. Het debat is aangevraagd, na het zomerreces van de Tweede Kamer gaan we er weer vol tegenaan. Ook zijn er Kamervragen gesteld, dus het komt aan de orde. De leden van FNV Bouwen & Wonen hebben het voor elkaar gekregen dat het op de politieke agenda staat!En nu dus doorgaan. Zodra bekend is op welke datum het debat plaatsvindt moeten wij aanwezig zijn bij het parlement om onze standpunten kracht bij te zetten. Natuurlijk zijn we op de publieke tribune om het debat te volgen. Let op de oproep die binnenkort komt om mee te gaan naar Den Haag!Conclusies uit het rapportHet is mogelijk om te bepalen wat een zwaar beroep is.Een beroep met hoge kans om arbeidsongeschikt te worden gaat vaak samen met:•        Laag opleidingsniveau•        Op jonge leeftijd aan het werk gegaan•        Laag inkomen•        Kortere levensverwachtingVeel landen hebben al een regeling voor zware beroepen (13 van de 28 EU-landen).Iedereen die minimaal 15 jaar in de afbouwbranche heeft gewerkt gaat 3 of 5 jaar eerder met pensioen.Algehele conclusieEen objectieve en praktisch uitvoerbare regeling is goed mogelijk;Een aparte aanpak van zware beroepen is rechtvaardig;Een regeling voor zware beroepen in Nederland is betaalbaar.De politiek heeft het al opgepakt, want de SP heeft schriftelijk vragen gesteld en GroenLinks heeft een debat aangevraagd. Dat vindt na het zomerreces plaats. Dan gaan we weer naar Den Haag, want samenwerken loont!