persbericht

Meer uit deze bron

Onderzoek toont aan: Speedheat is voordeliger dan een warmtepomp

Speedheat levert en installeert elektrische vloerverwarming van 1 mm dun

SCHOONDIJKE, 20170726 -- Je wilt je huis duurzaam verwarmen. Wat doe je: laat je een warmtepomp installeren of kies je voor elektrische vloerverwarming. Nieuw onderzoek door Bouwvisie in opdracht van Speedheat toont aan dat op lange termijn de tweede optie voordeliger is.

In het nieuwe vergelijkende onderzoek is gekeken naar de Total Cost of Ownership. Oftewel: naar de totale kosten. Dus: aanschaf, verbruik en onderhoud. Resultaat: elektrische vloerverwarming is goedkoper in de aanschaf, verbruikt meer energie, maar vergt nauwelijks tot geen onderhoud en gaat in een woning lang mee. Conclusie: per saldo is Speedheat elektrische vloerverwarming goedkoper en efficiënter dan de warmtepomp.

Bewijs dat het een duurzame oplossing is

Jeanine Prang, directeur bij Speedheat Nederland B.V., is blij met de resultaten: “Wij roepen al twintig jaar dat elektrische vloerverwarming de meest duurzame manier is om je huis te verwarmen. Pas nu het gas op dreigt te raken, lijkt men serieus naar alternatieven te gaan kijken. En dan blijkt dus dat ons systeem elektrische vloerverwarming bijzonder positief uit de bus komt. Lange tijd werd elektrische vloerverwarming vooral als een praktische oplossing gezien, nu hebben we het bewijs dat het ook een duurzame oplossing is.”

‘Je verliest nauwelijks energie’

De meest onderscheidende eigenschap van elektrische vloerverwarming is dat je ieder vertrek in huis afzonderlijk heel snel kunt verwarmen: “Je verliest nauwelijks energie. Vrijwel alle energie die je in het systeem stopt, wordt omgezet in warmte; precies daar waar jij warmte nodig hebt. Met een goede isolatie en een slimme thermostaat versterk je dat effect. En als je er ook nog eens zonnepanelen of een windmolen aan koppelt, dan slaat de balans helemaal door in het voordeel van Speedheat elektrische vloerverwarming.”

Op naar een duurzamere wereld

Jeanine Prang verwacht dat het onderzoek een enorme impuls gaat geven aan de producten van Speedheat Nederland B.V. Het bedrijf bracht ruim twintig jaar geleden een 1 mm dun vloerverwarmingssysteem op de Nederlandse markt. Inmiddels telt het bedrijf zes vestigingen. “Stroom is duur, zo was altijd het vooroordeel over stroom. Ik ben blij dat we daar nu definitief mee af kunnen rekenen. Wat ons betreft, weet straks heel Nederland: stroom is duurzaam …”

[plaatje: duurzaam spaarvarken]

Lees meer over bouwvisie en hun onderzoeken op www.bouwvisie-advies.nl. Meer informatie over Speedheat vloerverwarming staat op www.speedheat.nl