persbericht

Boekpresentatie ‘Sporen van smaragd’ in Spoorwegmuseum

UTRECHT, 20170710 -- Woensdag 10 augustus 2017 is het precies 150 jaar geleden dat de eerste trein op Java reed. Ter gelegenheid daarvan presenteren het Spoorwegmuseum en W Books met trots het boek ‘Sporen van smaragd, per trein door Nederlands-Indië’. Het boek is een sfeervolle en uitbundig geschreven reis door het verleden, rijk geïllustreerd met historische afbeeldingen, kaarten, affiches en kwalitatief hoogstaande foto’s van de modellen die op dit moment in de gelijknamige tentoonstelling in het Spoorwegmuseum te zien zijn.

Boekpresentatie ‘Sporen van smaragd’ in het SpoorwegmuseumSporen van smaragd
Een groot deel van het Indonesische spoor werd aangelegd door Nederlandse ingenieurs en geëxploiteerd door Nederlands spoorwegmaatschappijen. De sporen van het koloniale verleden zijn nog steeds terug te vinden in stations, woningen voor spoorwegpersoneel en kantoren die onder Nederlands beheer werden gebouwd. Het boek en de tentoonstelling tonen de gestage groei van het spoorwegnet op Java en elders in de archipel vanaf 1867, zowel door particulier Nederlands initiatief als door de investeringen van de Nederlandse staat. Die raakte er meer en meer van overtuigd dat goede spoorverbindingen de export en industrie van de kolonie konden stimuleren en bovendien van militair-strategisch belang konden zijn. De auteur van ‘Sporen van smaragd’ is Evelien Pieterse, conservator bij Het Spoorwegmuseum en tevens samensteller van de tentoonstelling. Het voorwoord is van Thom Hoffman.

Opening tentoonstelling
De tentoonstelling ‘Sporen van smaragd’ werd vrijdag 7 juli geopend in het Spoorwegmuseum en zal tot 10 november te zien zijn. Kijk naar het filmpje van de opening:

Boekpresentatie ‘Sporen van smaragd, per trein door Nederlands-Indië’
Donderdag 10 augustus
Aan vang 13.30 uur (inloop vanaf 13.00 uur)

Voorafgaand en na afloop vertelt restaurator Ruben Spelbos over de restauratie van één van de Indische rijtuigmodellen uit de collectie en demonstreert dhr. Voetberg zijn rijdende model van locomotief 1622, die als bijnaam de ‘Bergkoningin’ kreeg.

Noot voor redacties