persbericht

Datum nieuwsfeit: 10-08-2017
Bron: platform Stop invasieve exoten

40 tijgermuggen bij importeur Lucky bamboo, NVWA houdt locatie geheim

Amsterdam, 20170810 -- De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) weigert het adres bekend te maken van een bedrijf waar in augustus 2016 in één dag 40 tijgermuggen werden gevangen. Het bedrijf had ruim 79.000 stelen van het sierplantje Lucky bamboo uit China geïmporteerd. In strijd met de Warenwet had men nagelaten om de plantjes vrij te maken van de gevaarlijke tijgermug. Dit blijkt uit documenten die zeer recent door de NVWA openbaar gemaakt zijn.

Tijgermuggen zijn uit Azië afkomstige muggen die meer dan 20 virusziekten en parasieten op mens en dier kunnen overdragen, zoals zika, dengue, hersenontsteking en hartworm.

Bekend is dat deze exotische muggen mee kunnen liften met Lucky bambooplantjes uit China. Daarom  zijn de importeurs op basis van de Warenwet verplicht om de containers in een afgesloten ruimte uit te laden, en daar een afdoende bestrijding uit te voeren voordat de plantjes in de kassen worden geplaatst voor de verdere opkweek.

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) was de stichting platform Stop invasieve exoten erachter gekomen dat de NVWA begin 2016  een controle had uitgevoerd bij iemand die spontaan een container Lucky bamboo had geïmporteerd en in een loods had uitgeladen, zonder de vereiste bestrijdingsmaatregelen uit te voeren. Ook toen hield de NVWA de locatie geheim. Het platform vroeg vervolgens in oktober 2016 alle documenten rond deze casus op.

Na 10 maanden heeft de NVWA nu een besluit genomen op dit Wob-verzoek. Daarbij zit een brief waaruit blijkt dat in juli 2016 opnieuw een importeur van Lucky bamboo in strijd met de voorschriften heeft gehandeld en helemaal geen bestrijding heeft uitgevoerd. Er zijn toen door de NVWA vallen voor het monitoren van tijgermuggen op het bedrijf geplaatst, en de volgende dag bleken daar 40 tijgermuggen in te zitten.

De NVWA heeft toen de eigenaar van het bedrijf gelast om de verhandeling van de planten te staken, de eventueel reeds verhandelde planten terug te halen en om alsnog de vereiste bestrijdingsmaatregelen uit te voeren. Tevens moest de eigenaar toestaan dat er op zijn bedrijf twee muggenvallen werden geplaatst. Hoe het verder afliep, blijft uit de documenten ongewis.

Opnieuw houdt de NVWA de locatie van dit bedrijf geheim. Ten onrechte, aldus het Wilfred Reinhold, voorzitter van het platform. “Als er in één dag 40 tijgermuggen zijn gevangen, moeten er in die zending nog veel meer tijgermuggen hebben gezeten. Want lang niet alle tijgermuggen vliegen in de val. Het is dus heel goed mogelijk dat een deel van de ingevoerde tijgermuggen zich heeft verspreid en zich in de omgeving van het bedrijf heeft gevestigd. Het publiek heeft het recht om hier op de hoogte van te worden gesteld, want het is evident dat tijgermuggen een gezondheidsrisico vormen. Bovendien kan de NVWA er profijt van hebben om de mensen in de omgeving van het bedrijf te informeren, want die kunnen dan extra alert zijn op verdachte muggen. Bij de uitbraak van Q-koorts heeft de overheid ook aanvankelijk alles geheim gehouden, en dat bleek achteraf gezien een hele foute beslissing. Hier zou de NVWA toch lessen van geleerd moeten hebben!”

Noot voor redacties