Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

persbericht

Promotie: gevolgen van big tekst data voor marketing centraal

Datum nieuwsfeit: 14-09-2017
Vindplaats van dit bericht
Bron: Maastricht University
Zoek soortgelijke berichten

Agenda - Promotie Dhr. Francisco J. Villarroel Ordenes, MSc

14 sep 12:00

Promotie Dhr. Francisco J. Villarroel Ordenes, MSc.

Promotores: prof.dr. K. de Ruyter, prof.dr. M. Wetzels, prof.dr. D. Grewal

Co-promotor: dr. S. Ludwig

Trefwoorden: marketing, big text data, online beoordelingen, sociale media, merkboodschappen, sentimenten, effect

“Language in action, analyzing online consumer-brand communication through the lens of speech act theory”

In dit proefschrift staan de gevolgen van big tekst data voor marketing centraal, zoals online consumentenbeoordelingen van producten en diensten (bijvoorbeeld reviews op Amazon) en merkboodschappen op sociale media (bijvoorbeeld Twitter en Facebook). Er werd gebruikgemaakt van methoden die zijn gebaseerd op theoretische linguïstiek en tekstmining. Uit een analyse van online consumentenbeoordelingen op Amazon bleek dat de sterkte van het sentiment van de boodschappen (zowel impliciet als expliciet beschreven) de toekomstige verkoopcijfers op betrouwbare wijze kon voorspellen. Door de taalkenmerken (zoals het gebruik van retorische figuren) van merkboodschappen op Twitter te bestuderen kon vastgesteld worden welke inhoud, stijl en timing consumenten aanzetten om boodschappen met elkaar te delen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie