Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

persbericht

Forse groei buitenverlichting in 2017

Datum nieuwsfeit: 27-09-2017
Bron: Prikkabel.nl
Zoek soortgelijke berichten
Meer uit deze bron

Forse groei buitenverlichting in 2017


Prikkabel verslaat led lichtslang qua verkoopcijfers én lichtopbrengst

MAASTRICHT, 20170927 -- Webwinkel Prikkabel.nl, specialist op het gebied van onder meer buitenverlichting, meldt voor 2017 een sterke groei van bijna 200 procent bij de verkoop van prikkabels met name voor buitengebruik. Wie nu concludeert dat er in ons land meer buiten vertoefd wordt: dat lijkt niet de reden achter de hausse. Veel meer is er sprake van een “virtuele” sprong voorwaarts in de techniek van deze vorm van verlichting.

[Foto Prikkabel voor buitenverlichting]

Volgens Prikkabel.nl wordt de groei veroorzaakt doordat de consument door betere voorlichting thans een zeepbel doorprikt. “Prikkabel werd genegeerd door de associatie met goedkope, ouderwetse gloeilampen. Ook zijn er foutieve aannames rondom de lichtsterkte van prikkabel. Die zou minder zijn dan bij led lichtslangen. Dit alles blijkt niet te kloppen. De techniek is niet veranderd, wel de perceptie.”

Voor (buiten)gebruik bij prikkabel zijn ook led lampen beschikbaar. “Vreemd genoeg is dat al een paar jaar zo, maar om de een of andere reden valt het kwartje nu pas. We verkopen dit jaar meer prikkabels met energiezuinige ledlampen dan met gloeilampen. Ze zien hetzelfde uit en ook de prijzen ontlopen elkaar inmiddels nauwelijks meer. Misschien is ook dat een verklaring voor de inhaalslag dit jaar.”

Niet overdrijven

De duurzaamheidsvoorvechters is nog een reden ontnomen om met een boog om prikkabel heen te lopen. Dat heeft te maken met het begrip lumen. Prikkabel.nl vermeldt op haar site indicatieve waardes voor het aantal lumen per type priklamp en dat heeft een reden. “Veel consumenten vergelijken aantallen lumen die voor bepaalde lampen worden afgegeven. Dat is slechts een deel van het verhaal.”

Bij deze vergelijking zitten 2 addertjes onder het gras. Ten eerste mogen producenten volgens Europese richtlijnen voor testlaboratoria een foutmarge van 10 procent hanteren. “Het spreekt voor zich dat niet iedere fabrikant het braafste jongetje van de klas wil zijn. Het Zweedse consumententijdschrift Råd & Rön stelt zelfs dat producenten tot wel 25 procent overdrijven voor wat betreft het aantal lumen.”

Vooral zakelijke markt trekt aan

Een tweede factor is dat consumenten geen zicht hebben op het begrip lumen. Lumen is al het licht dat geproduceerd wordt, inclusief het schijnsel dat het te verlichten product niet bereikt. Het effectief licht, het licht dat dus daadwerkelijk een object verlicht, heet candela. “In de praktijk is lumen gewoon niet toereikend als doeltreffende indicatie voor de effectieve lichtsterkte. Dat inzicht lijkt nu door te dringen.”

Opvallend is vooral de recente groeicurve van led prikkabel in de zakelijke markt. In 2014 vertegenwoordigde het aandeel led verlichting voor de zakelijke markt al 40%, dat was al het dubbele van de consumentenmarkt. De verwachting was dat het aandeel led zou stijgen naar 60-70% in het jaar 2020. Die trend zet inderdaad door bij Prikkabel.nl met een groei van 30% voor het zakelijk aandeel.



Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie