persbericht

Datum nieuwsfeit: 04-10-2017
Bron: Stichting SPOTS

Werelddierendag startschot voor petitie tegen handel in leeuwen

Zuid-Afrika, stop de exploitatie van gefokte leeuwen en de export van leeuwenbotten

Stampersgat, 20171003 -- Zuid-Afrika fokt al jaren op grote schaal leeuwen die ingezet worden voor toeristen en jagers. In juni dit jaar maakte de Regering bekend dat ze jaarlijks 800 skeletten van gefokte leeuwen gaat exporteren naar Azië. Natuurbeschermers stellen dat Zuid-Afrika hiermee de poort openzet naar stroperij en ze de wilde leeuw hiermee in de uitverkoop gooit. Een en ander was de reden voor de Nederlandse stichting SPOTS om een petitie te lanceren die inmiddels door meer dan 12.000 mensen ondertekend is en die, internationaal, door vele natuurbeschermingsorganisaties wordt ondersteund.

De petitie roept Zuid-Afrika op te stoppen met de commerciële handel in leeuwen. Aldus de ondertekenaars en natuurbeschermingsorganisaties is de fok onethisch en een groot gevaar voor de wilde leeuw die al op uitsterven staat. De petitie wordt op Wereld-dierendag wereldwijd uitgestuurd naar o.a. de Ambassades van Zuid-Afrika, de Regering in Zuid-Afrika, media, reisorganisaties en politici. Het is de bedoeling dat de petitie doorloopt met als uiteindelijke doel meer dan 100.000 ondertekenaars. Om zo druk te zetten op de Regering van Zuid-Afrika.

Leeuwen puur en alleen gefokt voor commercie

Initiatiefnemer voor de petitie was Stichting SPOTS, een Nederlandse stichting die zich inzet voor de wilde katachtigen. Aldus Simone Eckhardt van SPOTS is de hele fokindustrie van leeuwen in Zuid-Afrika zeer verontrustend. ‘Wij zetten ons al jaren af tegen deze industrie waarbij leeuwen puur gefokt worden voor commercie. De dieren hebben een miserabel leven als knuffelwelp in toerisme en eindigen uiteindelijk veelal in de jachtindustrie, de vreselijke canned hunting. Nu volgt daarop dus de export van leeuwenbotten. Aldus Eckhardt is het genomen besluit van Zuid-Afrika om leeuwenbotten te exporteren naar Azië volstrekt onbegrijpelijk. “De geschiedenis van de tijger heeft ons duidelijk gemaakt dat handel in lichaamsonderdelen nog meer druk zet op de wilde dieren. Het heeft de tijger naar de afgrond gebracht. Ik vind het ongelooflijk dat Zuid-Afrika weigert te leren van de geschiedenis en eerder gemaakte fouten. Zij ziet maar één ding en dat is geld. Willens en wetens zet zij hiermee de toekomst van de wilde leeuw, die al met uitsterven wordt bedreigd, extra onder druk. Schandalig want hierdoor dreigt nog een iconisch dier ons voor altijd te ontvallen” aldus Eckhardt.

Noot voor redacties