persbericht

Datum nieuwsfeit: 06-10-2017
Bron: SaniTronics International B.V.

Wildplassende vrouw verleden tijd met Sanitronics Revolving Toilet

Rotterdams bedrijf veroorzaakt sanitaire revolutie

ROTTERDAM, 20171006 -- Het Rotterdamse bedrijf Sanitronics veroorzaakt een sanitaire revolutie op het gebied van openbare toiletten. Na de recente commotie rondom wildplassende vrouwen die volgens de rechter ook in een ordinair (mannen)urinoir kunnen plassen, komt het bedrijf met ‘The Revolving Toilet’, een volautomatische zelfreinigende toilet-unit waarvan zowel mannen als vrouwen, valide en minder valide, op hygiënische wijze gebruik kunnen maken.

De afgelopen jaren werd in Rotterdam hard gewerkt aan de ontwikkeling van dit sanitaire hoogstandje. Het resultaat mag er zijn: een toilet waarbij zowel de pot als de vloerdirect na gebruik gereinigd worden en dat binnen18 seconden klaar is voor de volgende gebruiker.

Een unit bestaat uit twee toiletten: terwijl het ene toilet in gebruik is, wordt het andere toilet gereinigd. Nadat de gebruiker het toilet heeft verlaten verwisselen de units als een draaideur van plek, waardoor in 18 seconden alweer een schoon toilet beschikbaar is terwijl de andere unit wordt gereinigd.

Dat reinigen vindt plaats onder een druk van 70 bar, waardoor al het vuil effectief wordt verwijderd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van biologisch afbreekbare zeep. Doseringspompen geven precies genoeg reinigingsmiddel af zodat verspilling wordt voorkomen. Na iedere reiniging wordt de boel met een ‘luchtmes’ drooggeblazen zodat er voor de gebruiker altijd een schoon en droog toilet beschikbaar is.

(tekst loopt door onder afbeelding)
Wildplassende vrouw verleden tijd met Sanitronics Revolving Toilet
Daar houdt het niet op met de technische hoogstandjes: De gebruiker kan ‘handsfree’ naar binnen met behulp van sensoren en de automatische schuifdeur, de handen wassen zonder de kraan te hoeven aanraken en ook de speciaal ontwikkelde poreuze vloer wordt na ieder gebruik schoongespoeld en is vrijwel direct weer droog.

Het toilet is goed toegankelijk voor mindervaliden en werkt met een automatische schuifdeur. De ruimte is voorzien van een noodstroomvoorziening en is altijd van binnenuit te ontgrendelen met een mechanische nood-trekknop.

‘Wij zijn ervan overtuigd dat we hiermee een sanitaire revolutie kunnen ontketenen,’ aldus Coen van Houwelingen. ‘De afgelopen weken zagen we in de media berichten voorbij komen waarin werd beweerd dat een openbaar toilet voor vrouwen 400.000 euro moet kosten. Zo gek hoeft het echt niet te zijn, onze units kunnen worden geleverd vanaf 45.000 euro.’

‘Toen we vroeger met de kinderen met de auto door Europa reden, kwamen we vaak langs een openbaar toilet,’ voegt uitvinder Johan Van Houwelingen toe. ‘Bij het gebruik van die toiletten zei ik altijd tegen mijn kinderen: “Je raakt met je handen NIETS aan!” Het gebrek aan hygiëne was voor mij later een drijfveer om met Sanitronics de matige kwaliteit van toiletoplossingen in publieke ruimtes op te lossen. Iedereen heeft te allen tijde recht op een veilig en hygiënisch schoon toilet.’

Noot voor redacties