persbericht

Beste internet provider: strijd om Quad Play brandt nu los

UTRECHT, 20171009 -- Alles in 1 met een mobiel abonnement, ook wel Quad Play genoemd, wordt gezien als het nieuwe pakket dat ieder huishouden moet hebben. Door een mobiel netwerk te combineren met een vast internet netwerk weten veel providers extra kortingen aan te bieden en meer klanten binnen te halen.

Naast een mobiel abonnement zien we ook de verschuiving naar de energiemarkt. Zo biedt internet provider NLE extra combikorting aan als een klanten zowel energie als internet afneemt.

Is Quad Play gunstig voor de consument?
Voor de consument kan een Quad Play pakket in eerst instantie gunstig uitpakken. Veel internet providers bieden extra korting en uitgebreide TV pakketten aan als men ook een mobiel abonnement afneemt Echter is het zo dat het bundelen van de diensten bij één provider minder uitnodigt om over te stappen. Dit geeft de internet providers meer macht om hun prijzen te verhogen doordat de drempel hoger wordt om meerdere producten te wijzigen. Daarbij stijgt de kans op oneerlijke concurrentie doordat veel providers geen eigen mobiel of energie netwerk hebben. Aldus beste-internet-provider.nl.

Welke providers bieden Quad Play aan?
Momenteel bieden KPN, Telfort, T-Mobile en XS4ALL een alles in 1 met mobiel abonnement aan. Klanten profiteren zo van kortingen en bijvoorbeeld een extra zender pakket. De reden dat Telfort en XS4ALL dit voordeel aan kunnen bieden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Online, is omdat dit dochter ondernemingen van KPN zijn. Zij profiteren van het KPN netwerk dat zij voordelig kunnen afnemen bij het moederbedrijf.

Een provider zoals Online heeft geen eigen mobiele netwerk en biedt deze diensten ook niet aan. Klanten een extra voordeelpakket aanbieden is dan ook niet mogelijk en dus wordt het lastiger om mee te strijden tussen de giganten, ondanks dat Online al een prijsvechter is op de breedbandmarkt.

T-Mobile heeft een eigen 4G netwerk en wist onlangs de vaste internet divisie van Vodafone over te nemen. Nu zijn ook zij gestart met het aanbieden van 4 in 1 pakketten waarbij zij de consument aan zich binden met extra korting en een TV pakket voor FOX Sports eredivisie.

Waarom is er nog geen 4 in 1 van Tele2?
Tele2 lijkt moeite te hebben met het lanceren van Quad Play, vorig jaar gingen de geruchten dat dit al uitgerold zou zijn. Echter blijkt tot heden dat er nog geen 4 in 1 aanbod is van Tele2. Een mogelijke reden is dat ze geen FOX Sports pakket aan kunnen bieden. Tele2 heeft FOX Sports destijds afgewezen omdat een overeenkomst zou betekenen dat alle Tele2 klanten zouden betalen voor de zender FOX Sports 1 Eredivisie. Daarbij biedt Tele2 al zeer voordelige mobiele abonnementen aan en hebben ze niet een populair TV pakket dat ze cadeau kunnen doen bij een alles in 1 pakket.

Telfort loopt voorop met Quad Play bestelling
Ondanks dat providers veel promotie maken voor Quad Play, is er slechts één die de bestelstraat daarvoor heeft ingericht. Bij Telfort is het zeer eenvoudig om mobiel met vast internet te combineren tijdens het bestellen. Hiermee loopt het proces soepeler en prettiger voor de consument. Het is nog de vraag of andere providers zullen volgen met een beter bestelproces. Veelal wordt achteraf het combinatie voordeel pas toegepast nadat een consument een bestelling heeft geplaatst en een account heeft aangemaakt.

Energie en vast internet combineren
Een mobiel abonnement is tegenwoordig net zo vanzelfsprekend als een energiecontract en dus speelt de Nederlandse Energie Maatschappij daar slim op in. Door vast internet aan te bieden met energie weet de NLE lage vaste lasten aan te bieden aan de consument. Het zal dan ook niet vreemd zijn als meer energieleveranciers dit voorbeeld volgen. EnergieDirect heeft al aangegeven interesse te hebben om internet provider te worden.

De toekomst van de beste internet provider
Naar verwachting zal de beste internet provider niet alleen meer vast internet, televisie en bellen aanbieden. Nieuwe trends zoals video on demand, combivoordeel en energie bij je internet pakket kunnen bepalend zijn in wie de beste deal voor de consument aanbiedt.  De consument wordt steeds kritischer en verwacht steeds meer content en extra’s bij een abonnement. Zoals eerder vermeld is het nog wel de vraag of consumenten echt voordeliger uit zijn op de lange termijn.

Noot voor redacties