persbericht

Luxe modemerk Gucci stopt met bont

Vruchtbare samenwerking met Bont voor Dieren en Fur Free Alliance

Amsterdam, 20171011 -- De Fur Free Alliance en Bont voor Dieren maken vandaag bekend dat Gucci na intensief overleg heeft bevestigd dat het luxe modemerk stopt met het gebruik van bont in de collectie vanaf 2018 zomercollectie. Gucci’s hoofddirecteur heeft deze beslissing aangekondigd tijdens een live uitzending van Gucci 2017. Nicole van Gemert, directeur van Bont voor Dieren: “Na HUGO BOSS en Armani besluit nu dus ook het luxe merk Gucci voortaan af te zien van bont. De luxe mode industrie is duidelijk overstag gegaan en bevestigt hiermee dat bont niet meer kan in de 21ste eeuw.”

Bontvrije modemerken

Gucci’s beslissing om bontvrij te gaan is het gevolg van een constructieve dialoog met de Fur Free Alliance, een overkoepelende organisatie van 40 dierenbeschermingsorganisaties die strijden tegen het gebruik van bont. Deze organisatie beheert een speciaal programma van bontvrije retailers en merken genaamd Fur Free Retailer Program. In Nederland zijn de merken en winkels te vinden op de bontvrijlijst van Bont voor Dieren.

Gucci besluit nu te stoppen met bont van nerts, coyote, wasbeerhond, vos, konijn en karakul (ook wel bekend als Swakara of Perzisch lam) en alle andere soorten die speciaal gefokt of gevangen worden voor de bontindustrie. Gucci treedt hiermee in de voetsporen van Armani, HUGO BOSS, Yoox Net-a-Porter, Stella McCartney en vele anderen die ook het internationale programma Fur Free Retailerondersteunen.

Niet duurzaam noch ethisch verantwoord

Van Gemert: “Ethiek en duurzaamheid spelen inmiddels een cruciale rol in de modewereld. Het moge duidelijk zijn dat het villen van een wild dier, het vlees weggooien, en het vervolgens gebruiken als decoratief randje aan de kraag van een jas of tas totaal niet duurzaam is noch ethisch te verantwoorden. De grote modemerken hebben eindelijk het licht gezien!”

Gucci’s CEO Marco Bizzarri: “Sociaal verantwoord ondernemen is één van onze kernwaarden, en wij blijven ons inzetten voor het milieu en de dieren. Met hulp van FFA leden, is Gucci heel enthousiast om de volgende stap te zetten en wij hopen dat dit inspirerend zal werken voor meer innovatie en bewustzijn met blijvende verbeteringen in de luxe mode industrie.”

Joh Vinding, Voorzitter FFA: “Gedurende decennia zijn dieren onderworpen aan intense wreedheid in de bontindustrie, en hebben zij hun miezerige bestaan moeten uitzitten in gruwelijke kooitjes. Gucci’s nieuwe bontvrije beleid is een mijlpaal en een lichtend voorbeeld voor de gehele mode industrie. Gucci steekt echt de nek uit voor dieren, om te laten zien dat de toekomst van mode bontvrij is.”

Luxe modemerk Gucci stopt met bont

Noot voor redacties