persbericht

Datum nieuwsfeit: 13-10-2017
Bron: Science [&] Technology

S[&]T: Air Portal app richt zich op luchtkwaliteit steden wereldwijd

Delft, 20170922 -- Het Delftse bedrijf Science & Technology BV maakt bekend dat zij als eerste een op steden gericht platform voor luchtkwaliteit lanceert genaamd ‘Air Portal’, tegelijk met de aanstaande lancering van het Nederlandse instrument TROPOMI aan boord van de satelliet Sentinel-5P.

S[&]T: Air Portal app richt zich op luchtkwaliteit steden wereldwijdMet de lancering van het Nederlandse Aardobservatie-instrument TROPOMI aan boord van de satelliet Sentinel-5p op 13 oktober a.s. zal Science & Technology BV (S[&]T) de eerste commerciële luchtkwaliteit service Air Portal lanceren. Air Portal stelt wereldwijd beslissingsmakers in staat om lokale luchtvervuilingsbronnen te vinden en maatregelen te nemen. Sentinel-5p zal de kennis rondom luchtkwaliteit met een grote stap vooruit brengen en Air Portal zorgt er voor dat deze informatie impact heeft in het dagelijkse leven in steden overal op de wereld.

Om aan de Europese normen voor schone lucht te voldoen is het nodig dat nauwkeurig in kaart wordt gebracht hoe erg het is gesteld met de luchtvervuiling en welke vervuilende bronnen hiervoor verantwoordelijk zijn. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is de Sentinel-5P satelliet van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA, met in het hart het Nederlandse instrument TROPOMI. Sentinel-5P is klaar om gelanceerd te worden op 13 oktober a.s. met een Russische raket vanuit Kosmodrome Plesetsk in Rusland. TROPOMI zal de Aardatmosfeer in kaart brengen, iedere dag, wereldwijd en met ongekende precisie. S[&]T zal gebruik gaan maken van de data die TROPOMI gaat leveren om wereldwijd de plaatselijke luchtvervuiling op een kaart inzichtelijk te maken. De service Air Portal wordt aangeboden  aan steden overal ter wereld onder meer om de vervuilende bronnen op te sporen. Hiermee kunnen steden effectieve maatregelen nemen om de luchtvervuiling tegen te gaan en vervolgens ook het effect van die maatregelen te meten.

"Wij proberen met Air Portal zo veel mogelijk impact te creëren met de inzichten die TROPOMI ons geeft" zegt Erik Zoutman, CEO van S[&]T. "We zijn trots op wat de Nederlandse industrie heeft bereikt met het TROPOMI instrument, waarbij wordt voortgebouwd op meer dan 20 jaar wereldklasse satellietinstrumenten die naar de aardatmosfeer kijken. S[&]T is vanaf het begin betrokken bij het verwerken van de data uit deze instrument en we zijn klaar om deze informatie nu aan te bieden aan steden". In verschillende steden, waaronder Amsterdam en Athene, zal Air Portal worden gedemonstreerd.

Voor meer informatie:

Noot voor redacties