persbericht

Datum nieuwsfeit: 10-11-2017
Bron: Comité Dierennoodhulp

Dolfijnenvrienden vrijgelaten uit Japanse gevangenis

Japan, 20171110 -- De Nederlandse Peter Janssen (32) van de Vegan Strike Group en de Belgische Kirsten de Kimpe (23) en Clay (22) zijn vandaag na 20 dagen vol ontberingen in een Japanse gevangenis, vrij gelaten na een betaling van een (gezamenlijke) boete van 11.338 euro. Zij zijn gearresteerd nadat twee van hen op 22 oktober 2017 een vreedzame protestactie uitvoerden in het dolfinarium Park Adventure World in Shirahama vanwege de wreedheden die Japan tegen dolfijnen begaat.

Peter en Kirsten zijn toen tijdens een dolfijnenshow in het water gesprongen en hebben al watertrappelend spandoeken omhoog gehouden tegen de brute vrijheidsberoving van en moord op de dolfijnen. Peter, Kirsten en Clay zijn na 20 dagen weer vrij, maar laten we niet vergeten waarom zij deze actie hebben gedaan. Nu nog de vrijheid voor alle dolfijnen die gevangen zijn en overgebracht zijn naar dolfinariums wereldwijd en daar hun leven moeten slijten in gevangenschap om kunstjes te doen ter vermaak van de mens. Het vangen en doden van deze prachtige dieren moet stoppen.

Waarom voerden zij actie in Japan?

In Japan mogen vissers jaarlijks van september tot maart dolfijnen samendrijven in netten, om ze door te verkopen aan dolfinariums of om ze te slachten. In en rond de Japanse baai Taiji worden in die periode duizenden dolfijnen massaal door vissers bijeen gebracht. Als de dolfijnen opgesloten zitten in de baai zoeken een aantal dolfijnentrainers tussen deze dieren díe dolfijnen uit waarvan zij denken dat die goed te trainen zijn en dus goed dienst kunnen doen ter attractie bij dolfinariums wereldwijd. Een goedgetrainde dolfijn kan tot 115.000 euro opbrengen. Deze ‘uitverkorenen’ worden gevangen, gescheiden van familie en getransporteerd naar verschillende dolfinariums om daar de rest van hun leven door te brengen in kleine bassins om trucjes te doen om aan eten te komen… puur ter vermaak. De jongere dieren, ongeschikt om getraind te worden en te licht voor de slacht om onderdeel uit te maken van het vlees quota, worden terug naar zee gejaagd waar een groot gedeelte het zonder ouders niet zal overleven. De rest van de dieren wordt op gruwelijke wijze  afgeslacht. Het vlees van de afgeslachte dieren wordt als voedsel voor mens en dier gebruikt. De baai in Taiji, ook wel de baai des doods genoemd, kleurt dan rood van het bloed. Over deze bloederige praktijken in de baai van Taiji is in 2009 de documentaire The Cove gemaakt, zie: https://www.youtube.com/watch?v=aESBZIBdJI0 . De documentaire zorgde voor wereldwijde verontwaardiging en tegenstand, maar toch gaan de wreedheden tegen de dolfijnen nog gewoon door.

Noot voor redacties