persbericht

Dit Marketing Idee Won de Woningmakelaar v/h Jaar 2017 Marketing Award

Het beste marketingidee in Nederland is door een vakjury verkozen uit 5 finalisten

AMERSFOORT, 20171113 -- Tijdens de finale van de Woningmakelaar van het Jaar verkiezing is de Landelijke Marketing Award Uitgereikt aan Systeem Makelaardij. Met hun case om Call to Actions meer en beter in te zetten in het makelaardijvak wisten zij de vakjury te overtuigen.

Dit Marketing Idee Won de Woningmakelaar v/h Jaar 2017 Marketing AwardJaarlijks wordt er een landelijke marketing award uitgereikt voor het beste idee in de makelaardij. Een vakjury bepaalt de winnaar.

Hoofdredacteur van Vastgoed, Geesje Rietveld, legt uit: “Marketing wordt almaar belangrijker in het werk van de makelaar. Zonder effectieve marketing wordt het kantoor niet gevonden en geen huis verkocht. Geïnformeerde woonconsumenten begrijpen dit steeds beter en eisen van hun makelaar een vooruitstrevende marketingstrategie. Vandaar dat de Marketing Award steeds feller wordt begeerd.”

Geselecteerden
De vakjury, voorgezeten Hans Molenaar, voorzitter van het Platform voor Innovatie in Marketing, selecteerde in oktober uit alle inschrijvingen vijf makelaars die hun campagne tijdens de uitreiking live moesten pitchen. De selectie liep uiteen van scent marketing tot het gebruik van big data voor leadgeneratie tot het aanspreken van een internationaal publiek met gebruik van meertalige responsmogelijkheden.

Na het analyseren van de cases en het bekijken van de pitches riep de jury uiteindelijk Systeem Makelaardij uit tot winnaar met hun Call To Action campagne (systeemmakelaardij.nl/marketingidee-van-het-jaar/).

Het winnende idee
Systeem Makelaardij experimenteerde met een drempelverlagende CTA om meer respons in een vroeger stadium te krijgen van woningzoekenden. Arno Wingen van Systeem Makelaardij licht toe:

“De CTA is een bekend begrip in zowel online als offline marketing, maar wij zagen bij 69,5% van de woningen op Funda er helemaal geen gebruik van werd gemaakt in de tekst. Als er al een CTA werd gebruikt was het altijd een verzoek om te bellen.

Wat wij echter zien is dat de moderne koper zich steeds meer online oriënteert en dus in veel gevallen nog helemaal niet klaar is om te bellen”

Met het verlagen van de drempel zorgt een makelaar ervoor dat er 300% - 500% meer respons op woningen komt. Het marketingmes snijdt aan twee kanten. Enerzijds levert dit meer belangstelling op voor een verkoper, anderzijds zorgt het ook voor meer contacten voor de makelaar.

Geen ‘Wij van Wc-eend’
Het is de zesde keer dat vakmediaproducent Vastgoed, bekend van onder meer de Top 100 Woningmakelaardij, deze verkiezing organiseert. “Dit is geen ‘Wij van Wc-eend’ wedstrijd”, verzekert Rietveld.

“Wij zijn geen belangenvereniging of makelaarsclub, maar een onafhankelijke mediamaker. We deinzen daarbij niet voor terug voor een kritische noot richting onze eigen doelgroep.” De beroepsgroep heeft nog altijd te maken met een imagoprobleem, waar in elk geval een deel van hen zelf verantwoordelijk voor is, beaamt Rietveld.

“Maar er zijn ook heel veel makelaars die echt een verschil maken voor hun klanten, in een periode die nu eenmaal ontzettend spannend is. Die mensen hebben terechte winnaars aangewezen, makelaars die het verdienen om positieve aandacht te krijgen. Ter bevestiging en ter inspiratie van de hele makelaardij.”

Vastgoed Vastgoed is het onafhankelijke mediaplatform voor de woningmakelaardij. De titel omvat onder meer Vastgoedactueel.nl, Vastgoed Magazine, een nieuwsbrief, Vastgoed TV en praktische trainingen voor makelaars, zoals Facebook Marketing en Tech. Doel van de Woningmakelaar van het Jaar is om succesvolle en innovatieve concepten in de makelaardij een podium te geven, om zo Nederlandse woningmakelaars te inspireren.

Noot voor redacties