Datum nieuwsfeit: 14-11-2017
Bron: Openbaar Ministerie

14 november 2017 - Arrondissementsparket Den Haag
Midden in je nacht je bed uit om door de brandweer geëvacueerd te worden vanaf je balkon of met zogeheten vluchtmasker door een brandend portiek. Het overkwam negentien bewoners van een flat aan de Langeveldstraat in Katwijk op 26 mei van dit jaar. Vandaag hoorde de 23-jarige Katwijker die onder meer wordt verdacht van de brandstichting vier jaar cel tegen zich eisen (waarvan een jaar voorwaardelijk).
Ja, hij had nog een appeltje te schillen met de eigenaar van een motorfiets die voor de flat stond, zo bekende de verdachte na aanhouding. Die zou hem slechte drugs hebben verkocht waardoor hij ‘out’ was gegaan. Dus klopte hij volgens diverse getuigen bij hen aan op zoek naar benzine.
Uiteindelijk wist hij de hand te leggen op een jerrycan, plaatste die tegen de motorfiets, stak een lap in de tuit, stak die aan en fietste hard weg. De motorfiets ging in vlammen op en ook de scooter die ernaast stond waarna het vuur via de ventilatieschacht van de naastgelegen portiekflat oversloeg naar de bovengelegen appartementen. Met als gevolg een grote uitslaande brand om 3.00 uur ’s nachts.
Levensgevaarlijk, zo benadrukte de officier van justitie. Zij stelde ook dat gezien de locatie van de voertuigen (tegen de gevel van de flat) het volstrekt voorzienbaar was dat de brand zou overslaan. Hulpdiensten rukten met groot materieel uit en negentien mensen uit tien appartementen moesten in het holst van de nacht geëvacueerd worden en niet zonder gevaar.
Het opsporingsonderzoek leidde de recherche naar de 23-jarige verdachte. Een bekende van de politie die verslaafd is en niet alleen terecht stond voor de brandstichting maar ook voor acht vermogensdelicten.
Volgens de officier is voor al deze feiten wettig en overtuigend bewijs. De verdachte bekent de brandstichting. Verder zijn er diverse verklaringen van getuigen die in zijn richting wijzen. En ook is er een tapgesprek waarin hij over de brandstichting zegt: “Ze gaan me niet meer pakken nu … Ze hebben geen vingerafdrukken dus ze kunnen niks hard maken.” Het OM eiste tegen de man vier jaar cel waarvan een jaar voorwaardelijk (met als voorwaarden meldplicht en toezicht door de reclassering).
De uitspraak is over twee weken.