persbericht

Baas overschat kerstpakket voor personeel

UTRECHT, 20171127 -- Werkgevers overschatten hoe blij werknemers met hun kerstpakket zijn. Ook hebben bazen vaak geen idee wat hun personeel het liefst krijgt. Dat blijkt uit het jaarlijkse onafhankelijke Kerstpakketten Onderzoek van ondernemersplatforms DeZaak.nl en MKBservicedesk.nl onder bijna 1800 werkgevers en werknemers.

Driekwart van de werkgevers gaat er vanuit dat medewerkers heel graag een kerstgeschenk ontvangen. Zou de baas dit jaar echter overslaan, dan vindt ‘slechts’ de helft van hen dat vervelend tot heel vervelend. Werknemers vinden de kerstgift dan ook iets vaker dan werkgevers gewoon een leuk extraatje. Bazen zien het juist vaker als een echte blijk van waardering, maar dat ligt dus anders.

"Een kerstpakket stelt vaak teleur, ondanks alle goede bedoelingen en kosten die er voor gemaakt worden", aldus Willem Overbosch van De Zaak en MKB Servicedesk. "Terwijl werkgevers het eigenlijk steeds makkelijke krijgen om ermee te scoren."

Cadeaukaarten zijn populairder dan vaak aangenomen. Werknemers noemen die 30% vaker dan werkgevers het 'ideale kerstgeschenk'. Maar volgens de meeste bazen is de beste keuze nog altijd de typische doos of mand met een assortiment van etenswaren en praktische spulletjes. Het aantal werknemers dat er net zo over denkt, ligt echter een vijfde lager.

Over keuzevrijheid wordt eveneens heel anders gedacht. Zo’n 60% van de werkgevers vindt dat zij nog altijd degene zijn die de keuze voor het kerstgeschenk moeten maken. Zo’n 20% laat die keuze echter graag aan de medewerkers over, terwijl van die groep juist bijna 30% graag zelf iets uitkiest.
Meer eensgezindheid bestaat er over de waarde van het geschenk. Pakweg een derde van zowel de werkgevers als werknemers vindt dat een kerstpakket zo’n 35-50 euro mag kosten.

Werkgevers vinden duurzaamheid 15% vaker ‘enigszins tot heel belangrijk’ dan werknemers. Maar personeel kiest tweemaal vaker voor een donatie aan het goede doel (6% tegen 3%)

Over het onderzoek
De resultaten zijn verzameld tussen 7 en 16 november via een digitale enquête op DeZaak.nl en MKBServicedesk.nl. Hieraan is meegewerkt door 1782 ondernemers met tussen de 1 en 250 werknemers.

Over De Zaak
Op ondernemersplatform De Zaak  vinden maandelijks ruim 240.000 unieke bezoekers praktische informatie zoals modelcontracten, e-books en checklists en realiseren ze gezamenlijk inkoopvoordeel. Met een gratis profiel op de netwerktool MijnZaak hebben al meer dan 10.000 ondernemers op een ongedwongen manier toegang tot elkaar.

[MKBservicedesk.nl logo]
Over MKB Servicedesk
MKB Servicedesk helpt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf al 10 jaar om succesvolle stappen te zetten met hun nieuwe, bestaande of toekomstige bedrijf. Met 350.000 unieke bezoekers per maand en ruim 65.000 aangesloten ondernemers is MKBServicedesk.nl het grootste online ondernemersplatform van Nederland.

Noot voor redacties