persbericht

Datum nieuwsfeit: 27-11-2017
Bron: ISSD B.V.

ISSD introduceert Nearshore Services 2.0* in Nederland

Druk op vraag naar ICT capaciteit in Nederland neemt sterk toe. Is er een oplossing?

BUREN, 20171127 -- Volgens het CBS,op 27 juni 2017, geeft één op de vier bedrijven in de Informatie en Communicatie (ICT) aan in 2e kwartaal van dit jaar minder te kunnen produceren doordat er te weinig personeel is. Voor alle niet-financiële bedrijven samen geldt dat ongeveer een op de tien bedrijven krapte op de arbeidsmarkt ervaart. Dat blijkt uit cijfers uit de COEN-enquête van het CBS. De ICT is sinds het 1e kwartaal van 2015 de sector met de krapste arbeidsmarkt. Begin 2015 had 1 op de 9 bedrijven personeelstekort, twee jaar later wordt dat tekort door een kwart van de ICT-bedrijven gevoeld.

Een klein stukje geschiedenis.
Aan het einde van de jaren negentig en aan het begin van de 21e eeuw werd uitbesteding een erg populaire strategie onder bedrijven. Er ontstond een trend waarbij veel bedrijven de strategische keuze maakten om terug te gaan naar activiteiten die zijzelf als kerntaken beschouwden, en voor niet-kerntaken gebruik gingen maken van extern aangeboden productiecapaciteit.
[ISSD introduceert Nearshore Services 2.0* in Nederland]
De trend tot uitbesteding werd gevoed door strategische overwegingen achter de keuze tot uitbesteding, met het oog op te behalen voordelen van kwalitatieve en kwantitatieve aard:

• in plaats van zelf te voorzien in de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel, kan door middel van uitbesteding de zorg voor voldoende gekwalificeerde medewerkers verlegd worden naar een dienstverlener.
  • de flexibiliteit van de eigen organisatie wordt vergroot.
  • het nastreven van een hoog kwaliteitsniveau kan een impuls krijgen door een dienstverlener of toeleverancier in te schakelen. In plaats van eigen personeel een opleidingstraject te bieden gevolgd door een jarenlange termijn om ervaring op te bouwen, kan bij een dienstverlener direct de vereiste kwaliteit "gewoon" worden ingekocht.
  • door uitbesteding komt vaak een behoorlijke som geïnvesteerd vermogen vrij omdat bedrijfsmiddelen (machines, gebouwen, transportmiddelen et cetera) kunnen worden afgestoten. Daardoor stijgt de liquiditeitspositie en solvabiliteit van de onderneming zonder dat de winstgevendheid verandert als gevolg van een rendabeler verkoop van producten of diensten.
  • voor beursgenoteerde ondernemingen komt daarbij de overweging dat uitbesteden vaak een gunstige invloed heeft op de aandeelhouderswaarde.

Onlangs werd in Computable het uitbesteden van software-ontwikkeling bepleit: er is in Nederland niet alleen sprake van een snel stijgende behoefte, maar ook van een schreeuwend tekort aan goede technisch ontwikkelaars. De keuze voor nearshoring naar Europese landen is een logisch gevolg van dit tekort. De uitstekende opleidingen, het hoge kennisniveau en de op kwaliteit gerichte ambities en resultaten zijn enkele van de belangrijkste factoren in de spectaculaire opmars van nearshoring.

Er is dus een oplossing?
Nearshoring 2.0* van ISSD kan in deze behoefte en schreeuwend tekort voorzien. De development teams van ISSD (ISO 9001 en ISO 27001 gecertificeerd, Oracle Gold, Microsoft Silver partner en in Q-1 2018 GDPR compliance) worden volledig vanuit Nederland aangestuurd. Eén aanspreekpunt, in elke fase van het project, moet opdrachtgevers de zekerheid en kwaliteit bieden om nearshoring 2.0* in te zetten.

Afspraak = Afspraak.
ISSD werkt alléén met vaste prijzen* voor (IT) projecten, leveringen op basis van een inschatting van de prijs is niet mogelijk. Daarnaast is de toegezegde levertijd* (lees leverdatum) en vooraf bepaalde scope* van het project heilig. Tevens ontvangen opdrachtgevers na de levering garantie* op het geleverde product zonder dat daar voor de opdrachtgever aanvullende kosten voor gerekend worden. ISSD verkoopt géén kennis per uur (de bekende Time & Material aanpak) maar de development teams willen graag alles in één keer goed doen, om op die manier maximaal klantwaarde kan leveren.

Minder kunnen produceren of ICT opdrachten kunnen contracteren door een tekort aan ICT personeel is niet alléén zonde het is ook echt onnodig!

www.issd.eu

Over ISSD
ISSD is een internationaal gericht IT-bedrijf met een focus op Europa. Door een andere insteek op projecten creëert zij maximale klantwaarde in een technologische omgeving.

Noot voor redacties