persbericht

Datum nieuwsfeit: 29-11-2017
Bron: plastic soup surfer

Confrontatie Plastic Soup Surfer, gerechtsdeurwaarder en Albert Heijn

De eerste directeur voor de gerechtsdeurwaarder is bekend

ZAANDAM, 20171127 -- Albert Heijn directeur Cees van Vliet is de eerste directeur die het door de gerechtsdeurwaarder te overhandigen 'Plastic Soup Surfer desbewustheidsexploot' in ontvangst zal moeten nemen. Er volgen in de komende twee weken nog tien directeuren van supermarkten en frisdrankmaatschappijen.

[Foto Plastic Soup Surfer]

Datum & locatie:
Woensdagmiddag 29 november hoofdkantoor Albert Heijn Zaandam.
precieze tijdstip nader te bepalen aan de hand van agenda dhr. van Vliet

Wat er staat te gebeuren
De Gerechtsdeurwaarder zal het desbewustheidsexploot + onderzoeken en begeleidend schrijven 'betekenen' aan directeur Cees van Vliet.
De Plastic Soup Surfer zal de gerechtsdeurwaarder vergezellen. Op dit moment is niet duidelijk of dhr van Vliet de Plastic Soup Surfer persoonlijk zal ontvangen en/of de pers ter woord wil staan.

Voortraject

Afgelopen maanden heb ik achter de schermen gesprekken gevoerd met alle hoofdrolspelers in het statiegelddossier; de supermarkten, frisdrankmaatschappijen en brancheverenigingen.

Wat mij in deze gesprekken is opgevallen is dat bedrijven (supermarkten evenals frisdrankmaatschappijen) zich niet vertegenwoordigd zien in de starre opstelling van hun brancheverenigingen waar het gaat om statiegeld en de uitbreiding hiervan. Terwijl het juist de brancheverenigingen zijn die gehoord worden door de politiek en de besluitvorming beinvloeden.

Dialoog
Albert Heijn is het grootste en machtigste lid binnen de supermarktbranchevereniging (CBL). Albert Heijn bestuurder Cees van Vliet is de enige van de elf directeuren die niet is ingegaan op mijn uitnodiging tot dialoog. De enige van de elf directeuren waarmee ik geen contact heb gekregen ondanks herhaalde verzoeken van mijn kant.

Dhr. Van Vliet is afgelopen week op de hoogte gesteld van de komst van de gerechtsdeurwaarder op woensdag. Het is aan Dhr. Van Vliet om te bepalen hoe hij de gerechtsdeurwaarder en/of eventueel de Plastic Soup Surfer wenst te ontvangen.

Het desbewustheidsexploot
Het door de gerechtsdeurwaarder af te leveren 'desbewustheidsexploot' is een juridisch stuk dat afkomstig is uit het patentrecht en nu -uniek in de wereld!- zal worden toegepast op een milieukwestie; de plasticvervuiling.

In dit stuk wordt de directeur bewust gemaakt van de gevaren en gevolgen van 'zijn' plasticafval als dit in het aquatisch milieu terecht komt. Het doet een direct moreel appel op hem. In het stuk worden maatregelen voorgesteld; bijvoorbeeld de invoering van statiegeld als effectief middel om te voorkomen dat plastic wegwerp drankverpakkingen in het milieu terecht komen.

Kies je als directeur en onderneming, plastic te gebruiken als verpakking, en je weet dat er kans is dat het als zwerfafval kan eindigen in de gracht, strand of zee dan behoor je volledige verantwoordelijkheid te nemen. Omdat in principe elk stuk plastic verpakking dat in het milieu belandt teveel is. Plastic breekt namelijk niet biologisch af. Bacteriën en schimmels kunnen plastic niet verteren met als gevolg dat plastic door verweringen en UV afbrokkelt in kleinere stukjes. Het hoopt op in onze zeeën en oceanen en word opgenomen in de voedselketen.

Vervolg

Na Albert Heijn zullen de gerechtsdeurwaarders in de komend twee weken - voor 13 december - nog langs gaan bij: Coca Cola, Pepsico, Heineken, Bavaria, Spadel (SPA), Vrumona, Jumbo, ALDI, LIDL, Superunie (verenigde supermarkten).

De Plastic Soup Surfer heeft er in de gesprekken van de afgelopen weken naar gestreefd om het gerechtsdeurwaardersmoment een positieve draai te geven door de bedrijven uit te nodigen gezamenlijk een duidelijk standpunt tav statiegeld te laten innemen. De Plastic Soup Surfer staat nog altijd open voor deze optie.

Noot voor redacties