Geldboetes geëist tegen veehandelaren vanwege overtreden regels om ..

Datum nieuwsfeit: 07-12-2017
Bron: Openbaar Ministerie

Geldboetes geëist tegen veehandelaren vanwege overtreden regels om ..

Geldboetes geëist tegen veehandelaren vanwege overtreden regels om verspreiding dierziekten te voorkomen
7 december 2017 - Functioneel Parket
In de rechtbank van ’s Hertogenbosch heeft de officier van justitie vandaag geldboetes van 90.000 euro geëist waarvan een deel voorwaardelijk, tegen in totaal negen verdachten. De politierechter heeft meteen uitspraak gedaan.
Het gaat om veehouders uit Sint-Oedenrode, Vlijmen, Deurne, Lieshout, Leveroy, Boekel, Landhorst, Waalre en Hoogeloon.
De veehouders worden ervan verdacht dat ze hun beesten te vroeg hebben overgebracht naar een volgende bestemming. Runderen, varkens, geiten en schapen dienen volgens de wet minstens 21 dagen op dezelfde plek te blijven. Dit geldt zowel bij het vervoeren van dieren als bij aanvoer en afvoer op locaties waar dieren bijeen worden gebracht.
Uit onderzoek van de NVWA bleek dat de handelaren de evenhoevigen te vroeg naar een nieuwe bestemming hebben gebracht. Dat vindt het OM ernstig: “De regels voor het bijeenbrengen van dieren zijn er niet voor niets, zei de officier op zitting: “Het bijeenbrengen van de beesten vormt een risico bij de verspreiding van besmettelijke dierziekten, bemoeilijkt de tracking en tracing bij een eventuele dierziekte uitbraak en is nadelig voor het welzijn.” Mede daarom vindt het OM de boetes op de plaats.