Pieter Broertjes: Gezond en gelukkig Nieuwjaar

Datum nieuwsfeit: 08-01-2018
Bron: Gemeente Hilversum

Pieter Broertjes: Gezond en gelukkig Nieuwjaar

Pieter Broertjes: Gezond en gelukkig Nieuwjaar Terugblik op de jaarwisseling | Nieuwjaarsconcert 9 januari
Het nieuwe jaar kon niet beter beginnen.
Een gloedvolle jaarwisseling met duizenden mensen op het Marktplein, die genoten van een prachtige vuurwerkshow en na afloop een glaasje champagne voor zichzelf en de buren inschonken.
Vuurwerk kijken verbroedert; zeker tijdens de jaarwisseling.

Vooraf had ik er een hard hoofd in. Regen, regen, regen en koude wind. De vuurwerkshow voor kinderen rond zeven uur op Oudjaarsdag dreigde letterlijk in het water te vallen. Het goot van de regen. Toch trotseerden enkele tientallen ouders en hun kids de barre omstandigheden en stonden netjes achter de hekken te wachten wat er komen zou. Chapeau.

Van gemeentewegen reikten we eerst beschermende vuurwerkbrilletjes uit voor kinderen en volwassen. Daarna ontstak Bas de Klusbaas het vuurwerk. Tijl de Vuurpijl, de mascotte van de vuurwerkhandelaar, keek mee of alles volgens het draaiboek verliep. Het werd een machtig mooi schouwspel.

Na deze geslaagde generale repetitie kon er niet veel meer fout gaan. O ja, een dronken man dreigde met een bundeltje joekels van vuurpijlen het feestje op het immense Marktplein te bederven. Hij stak zijn eerste pijl horizontaal af. Goddank geen ongelukken, maar de goedlachse man gedroeg zich voldoende buiten de orde dat politie en boa’s hem samen aanhielden.

Velen bedankten mij voor de vuurwerkvrije zones in het centrum en de aanpak - al vijf jaar - van het vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Ik werd er verlegen van. Een lichte blijdschap maakte zich van mij meester. De avond was nog lang, maar voor mijn gevoel kon het niet meer stuk: alles paste. Mede dankzij een zeer goede voorbereiding.

Het vuurwerk voor de volwassenen – mede mogelijk gemaakt door een aantal ondernemers – werd zeer gewaardeerd, zo bleek uit de reacties. Het enige gemis was een simpele klok. Nu wist niemand precies hoe laat het was toen het aftellen begon.  Een mooi cadeautje voor volgend jaar.

Toen alle rommel in de straten was opgeruimd en Hilversum – landelijk – opnieuw opviel vanwege het geringe aantal incidenten was er bij het hele OOV (Openbare Orde en Veiligheid)-team en de extra handhavers een enorme opluchting. Ook de politie en de brandweer keken terug op een prachtig en gezellig en veilig evenement. Het was bijna saai, aldus een van hen. En zo hoort het ook.
En de schade? Tot nu toe is er ruim 15.000 euro geteld. Elke euro is er een te veel, maar in vergelijking met eerdere jaren is het een heel nette uitkomst.

Het feest in de tent van MOUT was ook zeer geslaagd; zowel voor 12 uur als daarna. De jeugd van Fusebox en de oudjes van Toni Macaroni speelden de sterren van de hemel. In welke plaats ter wereld kun je zo swingend het nieuwe jaar in?

Natuurlijk waren er ook minpuntjes. De brand op de Neuweg (splinter nieuwe snackbar) en de Emmastraat (kapperszaak) en nog wat ongein, zoals het in de fik steken van openbare prullenbakken en parkeerautomaten. De schade gaan we zeker nog verhalen op de daders, als we weten wie dat zijn.

Al met al een mooie oppepper voor het eerste nieuwjaarsconcert in de Sint Vituskerk.
Het Radio Philharmonisch Orkest komt dinsdag 9 januari om 16.30 uur in actie in hopelijk een overvolle kerk. Iedereen is welkom. Na afloop is er voor een glaasje hete chocolademelk of glühwein en een oliebol of een hartig hapje. De entree is gratis. Komt allen. Ik zal zelf een paar bemoedigende woorden zeggen vanwege het nieuwe jaar en de gemeentespeld uitreiken aan iemand die zich in 2017 bovenmatig heeft ingespannen om Hilversum op de kaart te zetten.
De ondernemers, verenigd in de BV Hilversum, reiken de Rabobank publieksprijs uit aan een van de drie genomineerden. De vakjury van het Stadsfonds looft de Ondernemersprijs uit.
Het programma begint met een filmpje over De Makers van 2017. Je bent tenslotte mediastad of je bent het niet.

Pieter Broertjes
8 januari 2018