Persberichten.nl

schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor internationale distributie.

persbericht

Een oplossing tegen ondervoeding bij o.a. kauw- en slikproblemen

Datum nieuwsfeit: 06-02-2018
Bron: De Keuken van Limburg B.V.

Een oplossing tegen ondervoeding bij o.a. kauw- en slikproblemen

Een innovatief voedingsconcept dat is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen zorginstellingen, hogeschool Zuyd en het bedrijfsleven: Duchesse.

HEERLEN, 20180206 -- Mede door de vergrijzing groeit het aantal mensen dat tijdelijk of blijvend geen vaste voeding kan nuttigen. De oorzaken zijn divers en omvatten onder andere gebitsproblemen, maagaandoeningen en kauw- en slikproblemen. Slikproblemen komen heel veel voor wanneer bijvoorbeeld sprake is van alzheimer, parkinson of CVA. Het is vrij gangbaar dat deze mensen zijn aangewezen op door elkaar gemixte voeding, waarvan smaak en geur niet meer zijn te herkennen. Eten is dan geen (smaak)beleving meer, waardoor het risico bestaat dat toch al kwetsbare mensen ondervoed raken. Duchesse is een innovatie die laat zien dat het anders kan.

Uit een samenwerkingsverband tussen zorginstellingen, hogeschool Zuyd en het bedrijfsleven is het innovatieve voedingsconcept Duchesse ontstaan. Hierin is het gemalen eten in laagjes samengevoegd tot een complete maaltijd. Elke maaltijdcomponent is vertegenwoordigd in een laagje. Meestal zijn dit er dus vier: zetmeel, groente, vlees en saus. Het effect van de laagjes is een enorme smaakbeleving. Componenten zijn apart te proeven, maar je eet ze samen. Door de gekozen componenten perfect op elkaar af te stemmen, zijn maaltijden ontstaan die authentieke smaken doen herleven, van Chinees tot de Hollandse pot. En omdat alle laagjes worden genuttigd, krijgt de gebruiker alle voedingswaarden binnen. De maaltijden zijn bovendien perfect homogeen gemalen, vrij van stukjes die een gevaar vormen voor de doelgroep.

[Een oplossing tegen ondervoeding bij o.a. kauw- en slikproblemen]

De betrokken zorginstellingen, Envida en Meander Zorggroep, merken een sterk positef effect, waarbij clienten beter eten en met meer plezier naar het restaurant komen. Dit is bevestigd door metingen vanuit de faculteit Logopedie van de hogeschool Zuyd. De producerende partij, De Keuken van Limburg B.V., heeft daarom besloten het product vrij te gaan vermarkten. Meer info is te vinden op www.duchesse.nl. Daar is het product inmiddels ook online verkrijgbaar.

Noot voor redacties