Vanwege faillissement van de onderneming kunnen geen diensten meer worden aangeboden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met de curator, mevrouw mr. S. Buddingh. Het telefoonnummer is 030-2122844.

persbericht

Onthulling gedenkteken vliegramp MH17 op zaterdag 24 maart 2018

Datum nieuwsfeit: 24-03-2018
Bron: Stichting Walk-for-298

Onthulling gedenkteken vliegramp MH17 op zaterdag 24 maart 2018

Persembargo tot woensdag 21 februari 2017 om 15.00 uur. Onthulling door de Commissaris van de Koning en de Burgemeester van Eindhoven.

Eindhoven, 20180221 -- Op initiatief van de Stichting Walk-for-298 wordt zaterdag 24 maart 2018 op Vliegbasis Eindhoven een gedenkteken onthuld ter nagedachtenis aan de repatriëring van de 298 slachtoffers met de MH17. De ramp met de MH17 was één van de grootste vliegrampen uit de Nederlandse geschiedenis. De indrukwekkende beelden van de rouwstoet vanaf de vliegbasis maakten veel emoties los en gingen de hele wereld over. Het gedenkteken wordt onthuld door de Commissaris van de Koning in Noord-Brabant Wim van de Donk en Eindhovens burgemeester John Jorritsma.

Onthulling gedenkteken vliegramp MH17 op zaterdag 24 maart 2018Het gedenkteken “De Verbinding” komt bij de vliegbasis Eindhoven, omdat in de periode van repatriëring van de slachtoffers, dáár de nabestaanden, de slachtoffers en de hulpverleners zijn samengekomen. Het beeld, ontworpen door de bekende 92-jarige Nijmeegse kunstenaar Toon Heijmans, bestaat uit cirkels met verschillende teksten, verwijzend naar de ramp, die samen een wereldbol vormen. De leegte die in deze bol zichtbaar is memoreert aan de leegte die achtergebleven is bij de nabestaanden door het gemis van hun dierbaren. Deze bol rust op drie pilaren die verwijzen naar de slachtoffers, de nabestaanden en de vele hulpverleners. Het drie meter hoge beeld komt op een sokkel gemaakt van 298 stenen, waarbij iedere steen symbool staat voor een slachtoffer. De provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven hebben bijgedragen aan de totstandkoming van het gedenkteken.

Samen met professionals en enkele nabestaanden is er een mooi en waardig programma in elkaar gezet. “Wij zijn dankbaar voor de vele hulp en ondersteuning die wij vanuit de gemeente Eindhoven en het bedrijfsleven ontvangen. Zo wordt de onthulling net zo waardig als de aankomstceremonies destijds” aldus Anton Kotte, één van de nabestaanden en Ronald Rutten, voorzitter van de stichting en destijds werkzaam als coördinator op het platform bij de aankomstceremonies. Naast diverse sprekers zijn er optredens door het Philips Harmonie Orkest en het Koninklijke Mannenkoor La Bonne Espérance, die samen speciaal voor de onthulling een geweldig muziekarrangement hebben samengesteld.

Op zaterdag 24 maart zijn er op en rondom de Vliegbasis Eindhoven zeer strenge veiligheids- en extra uitgebreide verkeersmaatregelen van kracht.

Voor de herdenking met ceremonie en het bijwonen van de onthulling van het gedenkteken worden uitgenodigd:
  • De nabestaanden van de 298 slachtoffers;
  • De staf en medewerkers van alle defensieonderdelen, Nationale Politie, en de vele andere hulpverleners, die beroepshalve bij deze ramp betrokken waren;
  • Ministers en leden van het Parlement;
  • De ambassadeurs van de landen van de slachtoffers;
  • De Commissarissen van de Koningin van alle Nederlandse provincies;
  • De Burgemeesters van de Gemeenten waar de Nederlandse slachtoffers hebben gewoond;
  • Een aantal donateurs van het project.
Tijdens deze dag zal de presentatie van het programma worden verzorgd door Anita Witzier.

Uitgebreide informatie voor belangstellenden:  https://www.walk-for-298.nl/

Noot voor redacties