N\I\E\U\W\S\bank
Zaterdag 23 augustus 1997 (19970823)
Bron: Weekly News Update On The Americas #396, 31/08/97
Copyright: América Ventana

Staatsoverval op homo-disco

Tientallen politieagenten zijn op 23 augustus een grote disco in Havana, El Periquiton, binnengevallen. Op dat moment waren er zo'n 700 bezoekers, waarvan 300 gearresteerd werden. De meeste arrestanten werden vrijgelaten na het betalen van een boete en het in ontvangst nemen van een waarschuwing.

Een woordvoerder van de politie verklaarde dat de disco geen vergunning had en gesloten is. Er zouden prostituees en pooiers gearresteerd zijn, evenals de twee eigenaars.

Onder de bezoekers tijdens de inval bevonden zich de Spaanse filmmaker Pedro Almodovar en de Franse kledingontwerper Jean Paul Gaultier, die echter niet gearresteerd werden.

De disco begon drie jaar geleden als restaurant en was bij Cubanen en toeristen ondermeer populair om de lage toegangsprijzen. De inval vond plaats drie dagen voordat een wet van kracht werd die strengere straffen voorziet voor "souteneurschap, het uitbuiten van minderjarigen en het aanzetten van kinderen tot bedelen".

Volgens de internationale belangenorganisatie voor homoseksuelen ILGA voerde de politie de dag na de inval "identiteitscontroles" uit op het strand van Mi Cayito, dat ook een bekende homo-ontmoetingsplaats is. ILGA wijst in een protestverklaring op het feit dat Cuba een wetsartikel heeft - artikel 303 - dat maximaal een jaar gevangenisstraf zet op "het openlijk manifesteren van homoseksualiteit". ILGA roept de Cubaanse regering op om "geen einde te maken aan het proces van voortschrijdende tolerantie ten aanzien van homo-ontmoetingen en feesten dat de laatste tijd te zien was op Cuba".