Alles wat jij moet weten over ‘greenwashing’

Greenwashing, misschien heb je er al wel eens van gehoord, misschien ook nog niet. Steeds meer bedrijven doen aan greenwashen. Hierbij doen ze zich kort gezegd duurzamer en ‘groener’ voor dan dat ze zijn. Dit komt omdat duurzaamheid vandaag de dag een belangrijk topic is. Sommige bedrijven willen wel de vruchten plukken van een duurzaam imago, maar achter de schermen willen ze eigenlijk zo min mogelijk moeite doen en geld investeren om ook echt een vertaalslag te maken naar een duurzamere bedrijfsvoering. In deze blog willen we graag nog wat dieper op dit onderwerp ingaan. Zo lees je onder meer hoe je greenwashing herkent. Ook willen we kijken naar de Impact AWARE producten van Xindao. Lees snel verder!

Wat is greenwashing?

Wanneer je de term ‘greenwashing’ letterlijk naar het Nederlands vertaalt, krijg je ‘groenwassen’. Het is een hele slinkse marketingtruc waarbij veelal de meest vervuilende bedrijven hun imago proberen te verbeteren met mooie praatjes over duurzaamheid, milieubewustzijn, et cetera. Maar achter de schermen gaan ze eigenlijk gewoon door met hun milieuvervuilende bedrijfsvoering. Op deze manier denken klanten en zakenpartners onterecht dat het bedrijf ‘groen’ bezig is. Vaak wordt er maar wat met termen als ‘duurzaam’, ‘groen’, ‘milieubewust’ en dergelijke gestrooid, terwijl er eigenlijk helemaal bewijs wordt gegeven waaruit blijkt dat het bedrijf inderdaad aan duurzaam ondernemen doet. Het is dan ook niet zo gek dat juist de allergrootste vervuilers het meest aan greenwashing doen. Zij maken immers de grootste winst met hun schadelijke activiteiten.

Hoe herken ik greenwashing?

Duurzaamheidskreten zonder dat er hard bewijs wordt geleverd, is één van de manieren waarop je greenwashing bij bedrijven kunt herkennen. Dan wordt er bijvoorbeeld meermaals gezegd dat het bedrijf druk bezig is om zijn ecologische voetafdruk en CO2-uitstoot te verlagen, maar er wordt niet aangegeven hoe dat precies wordt gerealiseerd of wat de resultaten tot nu toe zijn. Er is dus geen hard bewijs. Ook leggen sommige bedrijven heel erg de focus op dat kleine deel dat wel duurzaam is aan hun onderneming, terwijl uit alles blijkt dat het bedrijf in grote lijnen, dus in de kern, eigenlijk hartstikke vervuilend is. Tot slot maken dit soort bedrijven graag misbruik van keurmerken. Veelal zijn dit keurmerken waar niet streng op gecontroleerd wordt. En dan nog, bedrijven die aan greenwashen doen steken vaak liever iets meer moeite in het vervalsen van een keurmerk, dan dat ze diezelfde moeite steken in het daadwerkelijk verduurzamen van hun onderneming.

Impact AWARE van Xindao

Met de Impact AWARE collectie heeft het Nederlandse bedrijf Xindao een zeer effectieve manier gevonden om greenwashing tegen te gaan. Hierbij worden er kleine tracer deeltjes toegevoegd aan gerecyclede materialen. Dit maakt het mogelijk om de herkomst van de gebruikte materialen te traceren. Zo weet je 100 procent zeker dat je een duurzaam product in handen hebt. Ben je op zoek naar duurzame bedrukte relatiegeschenken? Kijk dan zeker even bij de Impact AWARE collectie op de website van Loopper. Binnen deze collectie vind je naast tassen ook flessen. Zo kun je bij Loopper bijvoorbeeld Impact AWARE waterflessen bedrukken. Een mooi, duurzaam relatiegeschenk!

Nieuwsbank.nl
Logo