PERSBERICHT: 1 April in een nieuw jasje

NIJMEGEN 26 maart: Iemand voor de gek houden op 1 April; een oud ritueel dat met uitsterving bedreigd wordt. Maar het lijkt erop alsof het internet die gewoonte te hulp schiet. Zo waren er vorig jaar al misleidende berichten op het net te bewonderen en dit jaar pakt de digitale ontmoetingsplaats Focus-in het zelfs systematisch aan. Zij laat haar bezoekers op grote schaal 1april-emails naar bekenden sturen. Door de aanwijzingen in het mailtje op te volgen, komen die er meteen achter dat het 1 april is.

1 April, een oud gebruik
Het is een oud gebruik om iemand op 1 April voor de gek te houden. Eens was de dag alleen bedoeld om mensen met vreemde boodschappen naar de winkel te sturen, later kregen de grappen een meer algemeen karakter. Iedereen kon van alles verwachten. Tegenwoordig echter, lijkt de grappendag met uitsterven bedreigd. Steeds minder mensen grijpen de mogelijkheid aan om de ander eens op milde wijze voor de gek te houden.

Medium internet redt oude gebruiken?
Zonder maatregelen sterft de grappendag. Maar het vreemde feit doet zich voor dat internet, het nieuwe serieuze medium, oude gebruiken in ere lijkt te herstellen. Zo is e-mailen de moderne vorm van het bijna uitgestorven brieven schrijven en ook de oude bordspelen doen het goed op het net. De voorspelling is dan ook dat het aantal grappen dit jaar dat van vorig jaar overstijgt.

Focus-in en 1-april
Dit jaar neemt de interactieve ontmoetingsplaats Focus-in alvast een stevige hap uit de taart. Zij heeft een systeem ontwikkeld waarmee internetters hun bekenden beet kunnen nemen. Er is een keuze uit vier e-mails: een APK-keuring voor computers, een bedrijf dat illegale software gratis legaliseert, een extreem Direct Marketingbureau en een programma dat van je oude beeldscherm een Touch Screen maakt. Focus-in verstuurt op 1 April de berichten naar de aangegeven slachtoffers. Als die de aanwijzingen in het mailtje opvolgen, merken die snel dat het een grap betreft. Er blijft slechts één vraag over: zouden ze massaal wraak nemen?

Erik van Heeswijk
Focus-in