NED. ORDE VAN ADVOCATEN

10.000e ADVOCAAT IN NEDERLAND

Den Haag, 4 januari 1999

Met de beëdiging van mevrouw mr C.M. Huijssoon morgen, 5 januari 1999, door de rechtbank te Breda is het aantal advocaten in Nederland gekomen op 10.000.

Mr Huijssoon zal als advocaat-stagiaire deel gaan uitmaken van het kantoor Van Wijmen Nouwen in Breda. Zij zal zich in haar praktijk onder andere toeleggen op gezondheidsrecht en letselschade. In 1994 studeerde mevrouw Huijssoon af aan de Katholieke Universiteit Brabant en was als juriste sindsdien verbonden aan de letselschade-afdeling van Interpolis.

De groei van de balie naar 10.000 advocaten is tot stand gekomen door een gestage toename van het aantal leden in de afgelopen decennia met gemiddeld vijf procent. Twee jaar na de Tweede Wereldoorlog had Nederland 1.509 advocaten. Vijftig jaar later kwam het aantal leden in 1997 op 9.252. De beroepsgroep verjongt snel: in het afgelopen jaar lieten zich in totaal 838 stagiaires (422 vrouwen, 416 mannen) op het advocatentableau inschrijven.

Voor nadere informatie:
Nederlandse Orde van Advocaten