Business Software Alliance

PERSBERICHT

De BSA brengt Europa's grootste illegale operatie van CD-Rom's aan het licht met een geschatte waarde van US$ 237 miljoen

125.000 illegale CD's verkocht via reclame op het Internet. Deense politie verhoort verscheidene mensen over hun bijdrage in het illegaal kopiëren en verdelen.

Amsterdam, 22 januari 1999 - De Business Software Alliance, BSA, kondigde Eergisteren op een persconferentie in Kopenhagen aan dat er een einde is gemaakt aan de meest grootschalige operatie van softwarevervalsing en illegale Internet-verkoop ooit in de EU. De organisatie, gevestigd in Denemarken, had 125.000 CD-Rom's aangemaakt met software van diverse BSA - leden. De totale waarde van de software bedraagt US$ 237 miljoen. De CD-Rom's werden geproduceerd in de EU en verkocht via het Internet onder de namen Best of Internet, Silverado en Vegas.

In 1997 kreeg Business Software Alliance via haar Helpdesk een aantal tips binnen over het feit dat illegale CD's te koop werden aangeboden op een Deense website. Uit testaankopen bleek inderdaad dat het ging om in massa geproduceerde zilverkleurige CD-Rom's. De zaak werd voorgelegd aan de Deense Nationale Dienst voor Computercriminaliteit. Zij hebben verscheidene Mensen van Deense nationaliteit verhoord, die ervan verdacht werden het brein te zijn achter het project van verkoop en distributie van illegale software. De BSA kan het initiatief van deze Internet Service Provider (ISP) enkel toejuichen en geeft toe dat zonder zijn medewerking de zaak nooit zo'n succesvol zou zijn verlopen.

De CD-producenten die de illegale CD-Rom's brandden voor deze softwaredieven zijn ook geïdentificeerd. De Business Software Alliance onderzoekt de zaak verder en onderneemt tegen hen gerechtelijke stappen om schadevergoeding te eisen.

De 125.000 CD-Rom's bevatten illegale kopieën van diverse softwareprogramma's van Adobe, Autodesk, Corel, Microsoft en Symantec. Het Internet werd gebruikt als belangrijkste medium voor het aanbieden van de vervalste CD-Rom's. De BSA wil de distributie van illegale software via het Internet tegengaan en beschikt over een onderzoeksteam dat zich uitsluitend bezig houdt met het uitroeien van illegale software via het Internet. Dankzij de samenwerking van de BSA met Internet Service Providers in Nederland en België konden de advertenties voor nagemaakte CD-Rom's op het Internet in die landen met 85% worden verminderd. Er worden nog een aantal zaken in andere Europese landen onderzocht.

"Dit is een alarmerend voorbeeld van georganiseerde softwarepiraterij waar software op een gestructureerde manier wordt geproduceerd, verkocht en verdeeld. De BSA is blij met met het snelle optreden van de Deense politie tegen de mensen die achter deze misdaadorganisatie zitten," aldus Kevin Lara, BSA Europe Committee Chairman. "Iedereen die een CD-Rom kocht met een groot aantal zakelijke softwareproducten tegen een erg lage prijs, is in het bezit van gestolen goederen."

Het belang van het beteugelen van softwaremisdrijven

De BSA beoogt het tegengaan van softwaremisdrijven die een negatief effect hebben op werkgelegenheid en winst van bedrijven. Indien men het illegaal gebruik van zakelijke software voor PC¹s in West-Europa had kunnen terugbrengen tot het Amerikaanse niveau van 27% in 1996, dan had dit zich vertaald in een stijging van de verkoopcijfers van softwareproducten met circa 23 miljard US$. Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door Price Waterhouse, zou dit op zijn beurt, voor 1996 alleen al, nog eens 201.645 extra banen hebben opgeleverd en US$ 9.5 miljard extra fiscale inkomsten hebben gegeven.

# # #

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, zij streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen illegale software. Wereldwijde leden van de BSA zijn Adobe Systems, Apple Computer, Attachmate, Autodesk, Bentley Systems, Compaq Computer, Corel Corporation, IBM, Intel, Intuit, Lotus Development, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybase, Symantec en Visio Corp. Lokale leden in de Benelux zijn Davilex Software, AfAS Software, Pavell en Solid Data.

Voor verdere inlichtingen kijk ook naar de BSA websites: www.bsa.org en www.bsa.nl, neem contact op met de BSA helpdesk op 0800-8998566 of stuur een email naar contact@bsa.nl.