Gemeente Rotterdam

14 Partijen voor provinciale staten, 6 voor adviesraad voor het centrum

25 januari 1999

Aan de verkiezingen voor Provinciale Staten op 3 maart doen in de Kieskring Rotterdam 14 partijen mee. Voor de verkiezingen voor de Adviesraad voor het Centrum hebben zich zes partijen aangemeld. Omdat de verkiezingen gecombineerd zijn hebben de partijen die aan beide meedoen hetzelfde lijstnummer gekregen. De enige partij die alleen aan de verkiezingen voor de Adviesraad meedoet (Stadspartij) krijgt het eerste "vrije" lijstnummer. De partijen voor Provinciale Staten konden zich bij het Centraal Stembureau in Den Haag aanmelden of bij het hoofdstembureau in Rotterdam. Voor de partijen die zich in Rotterdam hebben aangemeld geldt dat de kandidaten per kieskring kunnen verschillen. Ook is het mogelijk dat een partij wel in Rotterdam meedoet, maar niet in de hele provincie.

Het is de eerste keer, dat de leden van de Adviesraad voor het Centrum rechtstreeks worden gekozen. De Adviesraad bestaat al sinds 1995, maar tot nu toe waren er geen rechtstreekse verkiezingen. De leden werden aangewezen door de politieke partijen; de verkiezingsuitslag van de gemeenteraad bepaalde het aantal leden per partij. Alle kiesgerechtigde Rotterdammers in het Oude Westen, Dijkzigt, Scheepvaartkwartier, Cool, het C.S. Kwartier en de Stadsdriehoek kunnen meedoen aan de verkiezing van de 13 leden van de Adviesraad. De Gemeenteraad heeft dit eind vorig jaar besloten. Aan de verkiezingen kunnen, net als bij de Gemeenteraadsverkiezingen, naast Nederlanders ook niet-Nederlanders meedoen die vijf jaar legaal in Nederland wonen. Voor Provinciale Staten hebben buitenlanders geen kiesrecht.

De Adviesraad voor het Centrum heeft een jaarlijks budget van ca. fl. 24 miljoen, dat wordt besteed aan voorzieningen en subsidies op de terreinen welzijn en zorg, werkgelegenheid, veiligheid en een schoon en heel centrum. De nieuwe Adviesraad krijgt ook een gekwalificeerde adviesbevoegdheid bij de verdeling van de ca. fl. 8,5 miljoen voor de buitenruimte.

Deel: ' 14 Partijen in Kieskring Rotterdam voor verkiezingen PS '