Ingezonden persbericht

250 Kilo grote wereldbol van zwerfafval 't IJ in gegaan

AMSTERDAM - Onder toeziend oog van publiek en pers is donderdag 21 juni 250 kilo grote wereldbol van zwerfafval 't IJ in gegaan! Het kunstwerk van Peter Smith (stichting Klean). De globe, 'De Wereld van Zwerfvuil' genaamd, ligt tussen het Centraal Station en filmmuseum EYE. De met duizenden flesjes beklede bol, blijft tot 21 september liggen; de dag van de landelijke Keep It Clean Day!

De organisatie van Keep It Clean Day! Vragen hiermee samen met stichting Klean aandacht voor de grootste opruimactie die Nederland ooit kende, op vrijdag ?21 september 2012.? Op 21 september maken zo veel mogelijk mensen Nederland schoon van zwerfafval. Iedereen raapt op die dag het zwerfvuil op dat hij of zij tegenkomt en gooit het in de vuilnisbak. Natuurgebieden, woonwijken, scholen en bedrijventerreinen worden opgeruimd.

WorldCleanUp

KeepItCleanDay! is de Nederlandse dag van de wereldwijde WorldCleanUp. Op 3 mei 2008 ruimde Estland namelijk in één dag haar land op. Een grass-root initiatief dat werd overgenomen door negentien andere landen. Door de Estlandse organisatie is nu een WorldCleanUp georganiseerd waarbij tussen 24 maart en 25 september wereldwijd 94 landen deelnemen.

Naast Nederland, ruimen ook Duitsland, Frankrijk en Belgie in het weekend van 21 en 22 september hun land op. Op een grondgebied van 980.000 km2 kunnen alle 172 miljoen inwoners meedoen.

De Wereld van Zwerfvuil

Kunstproject 'De wereld van Zwerfvuil' is een initiatief van fotograaf Peter Smith van Stichting Klean, die werkt aan het terugdringen van zwerf- afval in Nederland. 'De wereld van Zwerfvuil' kent een doorsnede van 5 meter en is gebouwd van plastic flesjes gevonden op straat. Volwassenen en kinderen hebben gevonden flesjes gebracht, en Smith geholpen de globe te bouwen. Er zijn tevens lege flesjes uit onder andere Rusland, Colombia en Estland op te vinden.

Deze globe laat zien hoe de som van kleine acties - iemand laat een plastic flesje op straat vallen- een enorm probleem oplevert: De Plastic Soep in onze oceanen. ?Dit project wordt gesteund door het WNF en Enexis, de Dopper, de Betere Wereld, Deep, Science Media, Lush, Amsterdam-Noord, Stichting NDSM, Stichting Kinetisch Noord, Stichting Noordzee, de Vries Staalwerk, Rank a Brand, Plastic Soup Foundation en Waternet.

Betrokken partijen in KeepItCleanDay: AgentschapNL, GemeenteSchoon, NVRD, ABC Alliantie, Earth Clea- ner, Konnektid, Ventanaz, Hensel hosting, S2M, MenZ en Media, Loesje, Durftevragen, EYE het nieuwe filmmuseum van Amsterdam. Samen met regionale organisaties die belangeloos meedoen in de eigen omgeving.

Deel: ' 250 Kilo grote wereldbol van zwerfafval 't IJ in gegaan '