Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

15-6-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP de Catalunya, circuit Barcelona

UPS AND DOWNS VOOR AOKI EN JANSSEN



Door de warmere en vochtiger lucht kwamen beide DeGraaf Grand Prix coureurs Haruchika Aoki en Jarno Janssen op het Circuito de Catalunya niet of nauwelijks aan het verbeteren van hun rondetijden toe. Beide coureurs zakten 3 plaatsen op de trainingslijsten (Aoki, 14e en Janssen 23e), maar lieten zich niet uit het lood slaan.

Mijn griep begint aardig te zakken, maar nu had mijn motor vanmorgen weer een beetje kuren. Gelukkig werd dat elektronica probleem snel verholpen, waarna het vanmiddag in de beslissend tijdtraining heel goed ging. De openingsfase was zeker goed, maarbaan het einde van de 45 minuten durende training zat het weer eens niet mee. In de voorlaatste ronde draaide ik mijn beste tijd en in de allerlaatste ronde was ik in de 1e en 2e sectie aanzienlijk sneller. Ik zat achter Locatelli, maar die maakte en fout en toucheerde me. Weg snellere tijd, hoewel me dat achteraf geen hele startrij verder naar voren had doen aanlanden. Want het is echt een beetje vechten tegen de bierkaai op deze baan met een lang recht eind van 1,5 km. Daar verlies ik te veel terrein op de Aprilia s, en ook met accelereren berg op, mis ik de aansluiting op vermogen. Maar het sturen gaat goed. De motor snijdt als een mes in de boter en ik rij zelfs 0,5 seconde sneller dan de testdagen die we hier in maart reden. Vele coureurs blijven onder die tijd, maar de concurrentie bij de kwartliters is keihard , ervaart Janssen, voor wie het soms echt wel een beetje frustrerend is.

Teammaat Haruchika Aoki kon maar nipt zijn tijd van vrijdag verbeteren, maar dat was niet voldoende. Ik kwam er met de afstelling van de vering en de keuze van het juiste Dunlop compound nog niet uit. Daar moeten we morgen in de warm-up training nog een paar laatste zaken mee testen. Stond ik vrijdag nog 0,6 seconde achter de pole position van De Puniet, nu sta ik 1,6 seconde achter Nieto. Dat is te veel, maar er zit méér in dan er vandaag uit kwam , aldus Aoki, die weer op een plaats in de top 10 rekent.

Circuit-info: Circuito de Catalunya - Barcelona

Lengte: 4.727 meter ; Rij-richting: Met de klok mee ; Pole position: Links ; Rechter bochten: 8 ; Linker bochten: 5 ; Breedte: 12 meter ; Langste rechte eind: 1.407 meter ; Gebouwd in: 1991

500cc Ronde record: Valentino Rossi, I, (Honda) 1.46,619 = 159.607km/uur (2001)

500cc Winnaar 2001 Valentino Rossi, I, Honda

250cc Ronde record: Valentino Rossi, E, (Aprilia) 1.47,585 = 158.174 km/uur (1998)

250cc Winnaar 2001 Daijiro Katoh, J, Honda

125cc Ronde record: Stefano Perugini, I, (Italjet) 1.51,811 = 152,196 km/uur (2001)

125cc Winnaar 2001 Lucio Cecchinello, I, Aprilia

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. F. NIETO SPA 1'47.315 APRILIA



2. M. MELANDRI ITA 1'47.745 APRILIA



3. R. LOCATELLI ITA 1'47.792 APRILIA


4. R. DE PUNIET FRA 1'47.805 APRILIA


5. F. BATTAINI ITA 1'47.817 APRILIA


6. R. ROLFO ITA 1'48.058 HONDA


7. E. ALZAMORA SPA 1'48.444 HONDA


8. S. PORTO ARG 1'48.447 YAMAHA


9. T. ELIAS SPA 1'48.598 APRILIA


10. A. DEBON SPA 1'48.721 APRILIA


11. N. MATSUDO JPN 1'48.737 YAMAHA


12. S. YUZY MAL 1'48.772 YAMAHA


13. C. STONER AUS 1'48.809 APRILIA


14. H. AOKI JPN 1'48.938 DeGraaf Grand Prix Team HONDA

15. D. CHECA SPA 1'49.249 APRILIA


16. T. SEKIGUCHI JPN 1'49.314 YAMAHA


17. R. JARA SPA 1'49.370 APRILIA


18. V. PHILIPPE FRA 1'49.471 APRILIA


19. H. MARCHAND FRA 1'50.084 APRILIA


20. L. HASLAM GBR 1'50.515 HONDA


21. J. VINCENT GBR 1'50.907 HONDA


22. H. FAUBEL SPA 1'51.050 APRILIA


23. J. JANSSEN NED 1'51.204 DeGraaf Grand Prix Team HONDA

24. E. BATAILLE FRA 1'51.422 HONDA


25. D. HEIDOLF GER 1'52.057 APRILIA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. M. BIAGGI ITA 1'44.523 YAMAHA



2. T. UKAWA JPN 1'44.859 HONDA



3. S. GIBERNAU SPA 1'44.940 SUZUKI


4. V. ROSSI ITA 1'44.950 HONDA


5. L. CAPIROSSI ITA 1'45.133 HONDA


6. J. HOPKINS USA 1'45.148 YAMAHA


7. C. CHECA SPA 1'45.253 YAMAHA


8. K. ROBERTS USA 1'45.532 SUZUKI


9. A. BARROS BRA 1'45.573 HONDA


10. S. NAKANO JPN 1'45.750 YAMAHA


11. O. JACQUE FRA 1'45.955 YAMAHA


12. J. McWILLIAMS GBR 1'46.022 PROTON KR


13. R. LACONI FRA 1'46.057 APRILIA


14. J. vd GOORBERGH NED 1'46.146 HONDA


15. D. KATO JPN 1'46.245 HONDA


16. N. ABE JPN 1'46.264 YAMAHA


17. A. RYO JPN 1'46.280 SUZUKI


18. N. AOKI JPN 1'46.529 PROTON KR


19. A. HOFMANN GER 1'47.025 YAMAHA


20. T. HARADA JPN 1'47.169 HONDA


21. P. RIBA SPA 1'47.571 YAMAHA

125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.51,216; 2. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.51,472; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.51,657; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.51,667; 5. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.51,988; 6. Youichi Ui, J, Derbi 1.52,138.

Deel: ' 2e trainingsdag / startopstellingen GP de Catalunya, circuit Barcelona '




Lees ook