MARTI TEN KATE LOST STARTSCHOT VOOR 3.000 KINDEREN

SLAGHAREN - Drieduizend Nederlandse kinderen kwamen zaterdag 19 juni naar het verjaardagsfeest van de moderne Olympische beweging. Het startschot werd in Slagharen gegeven door atleet Marti ten Kate. Hij kreeg hierbij hulp van zijn zoontje Fabian.

Rond 23 juni, de dag van oprichting van de Olympische beweging, wordt in meer dan honderd landen van de wereld een Olympic Day Run gehouden. Meer dan een miljoen mensen lopen dan een parcours ter ere van de Olympische gedachte. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat dat is ondertekend door de voorzitter van het IOC, Juan Antonio Samaranch. In Nederland werd het evenement traditiegetrouw gehouden in Attractiepark Slagharen. Schooljeugd en jeugd van sportverenigingen legden, afhankelijk van leeftijd, twee of vier kilometer af. De deelnemers kwamen uit het gehele land. Alle provincies waren vertegenwoordigd.

Marti ten Kate bewees dat een start in Slagharen een Olympische loopbaan kan betekenen. In het verleden verrichtte hij vakantiewerk in het attractiepark. Later (1988) nam hij deel aan de Olympische Spelen in Seoul. Hij werd daarbij negende op de tien kilometer en vijftiende op de marathon. De atleet is nog steeds actief sporter en heeft bijvoorbeeld de snelste tijd bij de Twenthe marathon op zijn naam staan.
Attractiepark Slagharen, 19 juni

Deel: ' 3.000 kinderen naar verjaardag moderne Olympische beweging '