35-JARIG JUBILEUM OOS MERGELLAND SJAOP 25 AUGUSTUS 2013

SIMPELVELD, 20130722 -- Op zondag 25 augustus 2013 viert schapenstamboek Oos Mergelland Sjaop (OMS) haar 35-jarig jubileum in Simpelveld! Al 35 jaar zet deze actieve vereniging zich in voor het behoud van het Mergellandschaap en het in stand houden van kuddes in hun natuurlijke omgeving.

Mergellandsjaop
Het Mergellandsjaop is een middelgroot, hoornloos schaap met witte lange wol. De kop en de poten hebben een sprekend grillig bruin of zwart vlekkenpatroon op een lichte ondergrond. Ook voskleurige koppen (voeskop) komen voor. Naast wit, is ook zwart een toegestane kleur bij dit ras. Het Mergellandsjaop is bij uitstek geschikt voor onze Limburgse kalkgraslanden. Het is een sober schaap, dat goed gedijt op deze gronden en  prima uit de voeten kan op onze heuvels. Ook zorgen ze met hun lange buikwol voor de verspreiding van zaden van (zeldzame) planten.

Behoud uniek ras
Rond 1970 waren er bijna geen Mergellandschapen meer. Gelukkig waren er enthousiaste hobbyisten die zich met hart en ziel inzetten voor het behoud van dit zeldzame schapenras. In 35 jaar is het de vereniging gelukt om dit zeldzame ras voor uitsterven te behoeden.
Nog steeds wordt de vereniging gedragen door enthousiaste particulieren. OMS is uitgegroeid tot een vereniging met zo’n 100 leden, niet alleen in Zuid Limburg maar ook in België en in de rest van Nederland. Het OMS is door de Europese Unie erkend als stamboek voor het Mergelland ras.

Beheer natuurgebieden
Heden ten dage wordt het Mergellandschaap in Zuid-Limburg op ruime schaal ingezet voor het beheer en de ontwikkeling van natuurgebieden.
De schaapskuddes van onder meer Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en stichting Limburg Landschap zijn daar aansprekende voorbeelden van.

Jubileumdag
Op zondag 25 augustus  2013 zal het OMS het publiek nader laten kennismaken met dit bijzondere schapenras met een informatief en feestelijk programma.
Op het programma staat onder meer een proefkeuring, waarbij het publiek uitleg krijgt over het Mergellandschaap.  Het publiek heeft daarin een actieve rol, en kiest deze dag de mooiste Mergellander!
Verder zijn er demonstraties schapen drijven met Border Collies, wol spinnen, wol vilten en het verven van wol met natuurlijke materialen. Ook aan de kinderen is gedacht.
Er zijn stands waarin (natuur)organisaties informatie geven over hoe zij Mergellandschapen inzetten en er zijn leuke schapenproducten te koop.
Ook kan het publiek het gewicht raden van “het zwarte schaap”, waarbij de winnaar op stap mag met een echte herder van Mergellandschapen en zijn kudde!

Kortom een leuke en informatieve middag voor iedereen die belangstelling heeft voor het Mergellandschaap en ons unieke Limburg landschap, en voor wie zin heeft in een leuk middagje uit.

Locatie en tijd
Locatie: het station van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld (Stationstraat 20-22). Op die dag is het museum van de ZLSM in het stationsgebouw geopend en rijden de stoomtreinen.
Aanvang om 14.00 uur met de officiële opening door wethouder René Ridderbeek, portefeuillehouder Natuur en Landschap, Milieu en Openbaar Groen van de gemeente Simpelveld.

Het programma duurt tot ongeveer 16.30 uur. Toegang is gratis.

Deel: ' 35-Jarig jubileum Oos Mergelland Sjaop 25 augustus 2013 '