3Com koopt NBX, marktleider in LAN-telefonie

Versnelde ontwikkeling van multiservice netwerken

Maarssen / Brussel, 11 maart 1999 - 3Com neemt het Amerikaanse NBX Corporation over. NBX ontwikkelt betrouwbare en krachtige netwerkgebaseerde telefoniesystemen voor geïntegreerde spraak- en datacommunicatie in kleinzakelijke LANs en in WANs. De acquisitie is gericht op versnelde ontwikkeling van 'geconvergeerde' netwerken voor spraak-, video- en datacommunicatie.

Vooral kleine bedrijven zullen profiteren van NBX's toonaangevende technologie die nu geleverd en ondersteund zal worden door 3Com. 3Com heeft al een leidinggevende positie in de kleinzakelijke markt van netwerksystemen en -producten voor Internet-toegang, gezamenlijk gebruik van kantoorcomputers en remote access voor mobiele werkers. De overname zal resulteren in producten die verdere productiviteitsverhoging mogelijk maken: spraak- en datacommunicatie kunnen over een enkel netwerk worden geleid, wat forse kostenbesparingen oplevert. Verder vormen de gebundelde mogelijkheden van 3Com en NBX een prima basis voor de nieuwe generatie "geconvergeerde" applicaties. Volgens schattingen van 3Com zal de wereldwijde markt voor LAN-telefonie in 2003 ongeveer 5 miljard dollar bedragen, waarvan meer dan tweederde wordt gerealiseerd door kleine en middelgrote bedrijven.

Uitgebreid distributienetwerk
Een belangrijk onderdeel van de acquisitie is het met onmiddellijke ingang ontwikkelen van een nieuw en grootschalig distributienetwerk alsmede een Amerikaans verkoopnetwerk voor LAN-telefonieproducten. De verkoopafdeling van NBX zal een belangrijk kanaal zijn voor 3Com's huidige en toekomstige spraakproducten. De producten van NBX zullen worden geleverd via het wereldwijde distributienetwerk van 3Com met meer dan 65.000 partners, waarvan er 20.000 zijn gericht op oplossingen voor kleine bedrijven.

3Com versterkt positie in telecommarkt

3Com is bijzonder actief in het verstevigen van haar positie in de telecommarkt. De afgelopen maanden zijn drie belangrijke strategische stappen gezet:
3Com en telecom-marktleider Siemens kondigden in december 1998 een joint venture aan voor de ontwikkeling van een serie LAN-telefonie en multimedia producten, waarmee bedrijven data- en spraaknetwerken kunnen bouwen en beheren. Eerder al brachten de twee bedrijven de SuperStack II PBX 1000 op de markt. Met de nieuwe PathBuilder S200 spraakswitch, die in oktober 1998 werd gelanceerd, kunnen gebruikers spraak over bestaande router-gebaseerde WAN-datanetwerken verzenden. Door de combinatie van spraak-, fax- en modemverkeer maken de netwerken efficiënter gebruik van kostbare bandbreedte, wat een bijzonder aantrekkelijk alternatief is voor traditionele, separate spraakoplossingen.
3Com's Total Control remote access concentrator is onlangs uitgebreid met functionaliteit voor spraak over IP. Dit is een van de eerste producten die meervoudige diensten in een enkel platform onderbrengt en sluit direct aan bij de Internet-ontwikkelingen naar multimedia en real-time communicatie.

LAN-telefonie en convergentie

3Com's overname van NBX biedt vooral kleine ondernemingen nieuwe kansen. De producten van NBX bieden immers alle voordelen van gebundelde spraak- en data-applicaties zonder de administratieve lasten en hoge kosten van conventionele telefoniesystemen. Bedrijven kunnen meer dan de helft van de kosten voor het bouwen van een spraak- en datanetwerkinfrastructuur besparen door beide verkeerstypes over dezelfde bekabeling te leiden. Bovendien zijn de producten van NBX gereed voor een nieuwe generatie gecombineerde spraak- en data-applicaties, waaronder kostenefficiënte callcenters. Dankzij de synergie van 3Com, Siemens en NBX beschikt 3Com nu een complete lijn LAN-telefonie-oplossingen voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen.

Over NBX
NBX ontwikkelt betrouwbare, netwerkgebaseerde oplossingen voor bedrijfscommunicatie. Het krachtige NBX 100TM Communicatie Systeem is een kosteneffectieve oplossing voor groeiende bedrijven die zowel hun spraak als data over één netwerkinfrastructuur willen laten lopen met daarbij het gemak van eenvoudige administratie en centraal beheer via een webbrowser. Met NBX's netwerk gebaseerd eXchange TM , een digitale end-to-end spraakverwerkingstechnologie, kunnen zakelijke gebruikers de exploitatiekosten van spraak- en datanetwerken reduceren. Dankzij zijn schaalbaarheid verhoogt de NBX 100 de productiviteit voor kleine ondernemingen en remote gebruikers. Met een NBX 100 netwerk gebaseerd telefonie systeem beschikt de gebruiker over volledige LAN-functionaliteit en is hij verzekerd van ondersteuning van LAN-, WAN- en Internet-connectiviteit. Het hoofdkantoor van NBX is gevestigd in Andover, Massachusetts. Er zijn ruim 90 mensen werkzaam.

Over 3Com
Met meer dan 200 miljoen gebruikers over de hele wereld heeft 3Com Corporation meer mensen aangesloten op informatiebronnen dan enige andere netwerkleverancier. 3Com levert innovatieve netwerkoplossingen en informatietoegangsproducten voor grote en kleine bedrijven, telecomaanbieders en network service providers, PC-fabrikanten en consumenten. 3Com. More connected. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.

Deel: ' 3Com koopt NBX, marktleider in LAN-telefonie '