Gemeente Deventer

Aanleg slechtzienden-route tussen Stationsplein en Pikeursbaan

In opdracht van de gemeente start aannemersbedrijf Eijkelboom uit Apeldoorn op maandag 10 september met de aanleg van een slechtzienden-route vanaf het Stationsplein naar Bartiméus, instelling voor onderwijs, zorg- en dienstverlening aan mensen met een visuele handicap aan de Pikeursbaan 15.

De route loopt vanaf het stationsgebouw over het Stationsplein naar de in aanbouw zijnde voetgangersbrug. Dit gedeelte wordt na voltooiing van het Stationsplein aangelegd. Het deel dat nu aangelegd wordt loopt vanaf de voetgangersbrug richting de oversteekplaats van de Leeuwenbrug naar de oneven zijde van de Keizerstraat. Na de Brinkpoortstraat steekt de route de Keizerstraat over de Pikeursbaan in. Hier ligt de route aan de even zijde van de straat. Ter hoogte van Bartiméus steekt de route de Pikeursbaan over.

De geleideroute bestaat uit zwart/wit gekleurde ribbeltegels. Daar waar voldoende begeleiding is, door bijvoorbeeld gevels, komen geen geleidetegels te liggen. Op de attentieplekken, zoals oversteken, komen 'klanktegels' te liggen. Deze tegels hebben een metalen bovenkant met daarop halve bolletjes. Als deze tegels worden aangetikt met een slechtzienden-stok geven ze een holle metalen klank af. Hierdoor weet de visueel gehandicapte dat hij of zij bij een bijzonder punt in de route is aangekomen.

Overlast

De werkzaamheden kunnen voor voetgangers enige overlast veroorzaken. Hiervoor vragen de aannemer en de gemeente uw begrip.

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de rayonbeheerder, J. Tonneijck, van de sector Stads- en Dorpsbeheer van de gemeente Deventer, telefoon 69 39 91.

Deel: ' Aanleg slechtzienden-route Stationsplein en Pikeursbaan '