Gemeente Heerlen

Aanpak prostituanten succesvol

De eerste ervaringen met de nieuwe aanpak van prostituanten zijn positief. In de eerste maand zijn 13 mannen met het nieuwe instrument aangepakt.

Sinds 1 januari kunnen mannen die illegale prostitutie uitlokken, aangepakt worden met een bestuurlijke dwangsom. Het doel is om een eenvoudige manier te hebben waarop klanten en pooiers van tippelaarsters aangepakt kunnen worden. De strafrechtelijke aanpak die al langer toegepast wordt, vereist namelijk dat klanten bijna op heterdaad betrapt moeten worden.

In de eerste maand zijn met de nieuwe methode al dertien mannen aangeschreven. Het ging daarbij om twaalf mannen die op zoek waren naar een prostituee, waarvan drie Duitsers, en een Belg. En daarnaast een pooier.
Om dit resultaat te bereiken wordt door politiemensen met een bevoegdheid van een gemeentelijk toezichthouder gepatrouilleerd in en rond de buurten die vanouds veel last hebben van de tippelprostitutie èn rondrijdende hoerenlopers.

Als heren, volgens de door de gemeente opgestelde criteria, duidelijk op zoek zijn naar prostituees, dan kunnen ze aangehouden worden. Daarna wordt door een standaard formulier in te vullen de officiële procedure in gang gezet. De gemeente verstuurt vervolgens de dwangsombrief naar het huisadres van de prostituant. De eerste keer bevat die een waarschuwing, de tweede keer een dwangsom van 250,-.

Initiatiefnemer, burgemeester Sakkers is zeer tevreden met het resultaat, dat nota bene gehaald werd in een tijd waarin verhoudingsgewijs weinig tippelaarsters actief waren. De politie is op haar beurt zeer te spreken over het gemak waarmee elke zaak afgehandeld kan worden. Door te werken met het formulier kost dit weinig tijd, waardoor men veel op straat kan zijn.

Gemeente Heerlen, 31 januari 2003
Afdeling Communicatie