Bron:
"Planet Multimedia is een onafhankelijke dagelijkse publicatie van Peter Olsthoorn"
met eventueel als toevoeging: uitgegeven door Planet Internet.

Voor verdere informatie:
06 54 92 14 28


98 procent groei mobiele telefonie in 1998

In 1998 is het aantal personen dat mobiel belt in Nederland vrijwel verdubbeld, zo blijkt uit berekeningen van Planet Multimedia. Bij de jaarwisseling waren er bijna 4 miljoen personen met een Nederlands abonnement of vooruitbetaalde kaart voor de mobiele telefoon (prepaid).

GSM-abonnementen prepaid analoog totaal KPN

1/1 98 924.000 258.500 1.182.700
1/1 99 1.465.500 602.700 90.000 2.158.200 toename 541.500 602.700 - 168.500 975.500 procenten + 58,6 - - 65,1 + 82,5

Libertel

1/1 98 504.000 28.000 532.000
1/1 99 700.000 489.000 1.189.000 toename 196.000 - 657.000 procenten + 38,8 - + 123

Telfort

1/1 99 33.200 14.300 - 47.500

Totalen

1998 1.429.000 28.000 258.500 1.714.500
1999 2.198.700 1.106.000 90.000 3.394.700 Toename 769.700 1.078.000 -168.500 1.679.200 + 53,9 - - 65,1 +97,94 (98 )

Marktaandelen

1998 1999 GSM-abo's totaal GSM-abo's kaarten totaal KPN 64,7 69 66,7 54,5 63,5 Libertel 35,3 31 31,8 44,2 35,2 Telfort 1,5 1,3 1,4

Conclusies/opmerkingen:


1) Telfort heeft uitsluitend in het 4de kwartaal van 1998 verkocht, en slechts in de Randstad. De woordvoerder noemt 'tussen de 45.000 en 50.000 in totaal, waarvan 70 procent abonnement'. We nemen het gemiddelde, 47.500, en daarvan 70 procent als abonnement.

De woordvoerder van Telfort voegt er aan toe: 'De helft van de verkopen van ons vond plaats in december. Als we ons aantal zouden extrapoleren naar heel nederland, dan hadden we in december een marktaandeel van 25 tot 30 procent.'


2) Libertel scoort vooral met prepaid-toestellen (Izi) waardoor een niet meer te eveneren groeicijfer van 123 procent in totaal is gehaald; hoewel Libertel ondanks dat ze aanzienlijk eerder met de kaarten op de markt kwam de voorsprong daarmee moest prijsgeven.

KPN's marktaandeel in GSM-abonnementen nam toe in 1998. Dat laatste cijfer ondervond positieve invloed van de overgang van analoge naar mobiele abonnementen. Dat waren klanten van KPN die sneller voor KPN kiezen dan voor Libertel. Deze analoge abonnementen vertroebelen de helderheid van de statistieken.


3) Meest opvallende is natuurlijk dat de totale groei enorm was ondanks de nog gebrekkige concurrentie in 1998. Voordelig voor de markt was dat KPN en Libertel trachtten zoveel mogelijk abonnees binnen te halen voordat de nieuwkomers hun entree maken. Dit betekent dat er in feite al volkomen concurrentie ontluikte vanaf de zomer van 1998.


4) Indien Telfort Dutchtone en Ben in 1999 een aanzienlijk marktaandeel kunnen behalen, dan zal het marktaandeel van KPN onder de 50 procent moeten zakken.

Deel: ' Aantal mobiele bellers in 1998 bijna verdubbeld '




Lees ook